جلد 2، شماره 151 - ( 4-1397 )                   شماره 151 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talezadeh M, jangi P, Homayuni A, Sangani A, Ramak N. Prediction of Forgiveness Based on the Rate of Anger and Self Compassion in the Mother Assistants of the Rehabilitation Centers for Mentally Retarded People. Exceptional Education. 2018; 2 (151)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1163-fa.html
طالب زاده محسن، جنگی پریا، همایونی علیرضا، سنگانی علیرضا، رامک ناهید. پیش بینی بخشایشگری از روی میزان خشم و خود شفقتی در مادریاران مراکز توانبخشی افراد کم توان ذهنی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1397; 2 (151)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1163-fa.html


1- ، senkh.1991@gmail.com
چکیده:   (345 مشاهده)
زمینه:­ همواره با توجه به آن­که وجهی از انسان­ها، شامل هیجان و درک اجتماعی می­باشد، بنابراین در بسیاری از تصمیم­ها و رویداد­ها این ویژگی­ها تاثیر­گذار است، مخصوصا در شرایط ارتباطی با افراد کم­توان که در وضعیت به مراتب نامناسب­تری به تناسب افراد بهنجار می­باشند. با توجه به مطلب فوق هدف پژوهش حاضر بررسی پیش­بینی بخشایشگری از روی میزان خشم وخود­شفقتی در مادر­یاران مراکز توانبخشی افراد کم­توان ذهنی است.
روش: روش انجام این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی 415 مادریار مراکز توانبخشی افراد کم­توان ذهنی سطح استان گلستان تشکیل دادند و با توجه به طرح پژوهش با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده 200 نمونه انتخاب شدند و جمع­آوری اطلاعات به صورت فردی و در مراکز انجام گردید. در این پژوهش از پرسشنامه بخشودگی احتشام­زاده و همکاران (1389)، پرسشنامه میزان خشم باس و پری و پرسشنامه خود­شفقتی فرم بلند استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاکی از آن است که در مجموع بین تمامی خرده مقیاس­های میزان خشم با بخشایشگری همبستگی معکوس و بین خرده مقیاس های خودشفقتی با بخشایشگری همبستگی مستقیم معناداری وجود دارند، همچنین مولفه­ی انزوا (19/0)، احساس مشترک انسانی (30/0)، مهربانی با خود (32/0) وکینه­توزی (34/0) توان پیش­بینی بخشایشگری را دارا می باشند.
نتیجه گیری: به طور کلی بخشایشگری تحت تاثیر مولفه­های هیجانی می­باشد و تلوحیات کاربردی بسیاری در حیطه­های درمانی و آموزشی در مراکز نگهداری کودکان کم توان ذهنی می­تواند داشته باشد.


 
متن کامل [PDF 180 kb]   (87 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۱۰/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۱ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۱۰/۲۱

ارسال پیام به نویسنده مسئول