1- دانشگاه شهید چمران اهواز
2- دانشگاه شهید چمران اهواز ، r.abedanzadeh@scu.ac.ir
چکیده: (4293 مشاهده)
زمینه و هدف: بازخورد یکی از مهمترین متغیرهای موثر بر کارایی یادگیری حرکتی و نحوه اجرای مهارت است و نقش بسیار مهمی در کنترل حرکتی و اکتساب مهارت حرکتی دارد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر بازخورد آگاهی از نتیجه با تواترهای مختلف بر اکتساب یک مهارت هدفگیری در کودکان با نشانگان داون بود.
روش: روش این پژوهش نیمهتجربی بود. نمونه 18کودک با نشانگان داون 6 تا 10سال بودند که به روش در دسترس انتخاب و پس از انجام پیشآزمون به 3گروه 6نفره با بازخورد (صفر درصد، 50 درصد و 100 درصد) تقسیم شدند. تکلیف شرکتکنندگان مهارت پرتاب از بالای شانه به سمت هدف ترسیمشده روی زمین بود. پیش از مرحله اکتساب 10پرتاب بهعنوان پیشآزمون از شرکتکنندگان به عمل آمد. در مرحله اکتساب شرکتکنندهها 60پرتاب را انجام دادند. شرکتکنندگان گروه صفر درصد هیچ بازخوردی را دریافت نکردند، گروه 50درصد در نصف کوششها و گروه 100درصد در تمامی کوششها بازخورد دریافت کردند.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد بین عملکرد 3گروه در اکتساب مهارت هدفگیری تفاوت معناداری (05/0P<) وجود داشت و گروه بازخورد 100درصد عملکرد برتری داشت.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش که حاکی از عملکرد بهتر گروه بازخورد 100درصد در کودکان با نشانگان داون بود، پیشنهاد میشود در آموزش مهارتهای حرکتی به این کودکان از بازخورد افزوده با تواتر بالا استفاده شود.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
تربيت بدني دریافت: 1396/2/12 | ویرایش نهایی: 1396/10/20 | پذیرش: 1396/5/7 | انتشار: 1396/10/18 | انتشار الکترونیک: 1396/10/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول