زمینه و هدف: مشکلات رفتاری-هیجانی دانشآموزان با نرخ بالایی از معضلات اجتماعی همراه است و برای معلمان، خانواده و خود کودکان مشکلات بسیاری را ایجاد میکند، بنابراین مستلزم توجه ویژه مسئولان و دستاندکاران تعلیم و تربیت است. در این راستا، حمایت و مداخله رفتاری مثبت، نوعی رویکرد آموزشی است که میتواند برای کاهش و حذف مشکلات رفتاری-هیجانی دانشآموزان راهگشا باشد. حمایت و مداخله رفتاری مثبت، رویکردی است برای افزایش رفتار اجتماعی، بهبود پیامدهای بلندمدت زندگی در آینده و کاهش رفتارهای چالشبرانگیز که میتواند جایگزینی مناسب برای رویکردهای تنبیهی سنتی باشد.
نتیجهگیری: بهطورکلی میتوان گفت رویکرد حمایت و مداخله رفتاری مثبت میتواند حس انگیزش را در دانشآموزان با مشکلات رفتاری-هیجانی افزایش داده و تاثیر مثبتی در کاهش رفتارهای مشکلآفرین، تنظیم هیجانی و پیشرفت تحصیلی این دانشآموزان داشته باشد. درواقع رویکرد حمایت و مداخله رفتاری مثبت میتواند راهکارهای غیرکارآمد در مدارس را تغییر دهد و محیطی مثبت و قابل پیشبینی برای دانشآموزان با مشکلات رفتاری-هیجانی فراهم کند. در این مقاله پس از بیان مقدمهای کوتاه، تعریف رویکرد حمایت و مداخله رفتاری مثبت ارایه شده، سپس تاریخچه رویکرد حمایت و مداخله رفتاری مثبت آورده شده است. در ادامه ضرورت و اهمیت رویکرد حمایت و مداخله رفتاری مثبت، سطوح حمایت و مداخله رفتاری مثبت و کاربرد رویکرد حمایت و مداخله رفتاری مثبت برای دانشآموزان با مشکلات رفتاری-هیجانی در ایران ارایه شده و در پایان نتیجهگیری صورت گرفته است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |