جلد 6، شماره 172 - ( 12-1401 )                   شماره 172 صفحات 30-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadian R, Hosseini Nesab S D, Azmodeh M. Comparing the effectiveness of strengthening working memory and critical thinking training on emotion regulation strategies of children with special learning disorder. J Except Educ 2023; 6 (172) : 2
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2541-fa.html
احمدیان رئوف، حسینی نسب سید داود، آزموده معصومه. مقایسه اثربخشی تقویت حافظه‌کاری و آموزش تفکرانتقادی بر راهبردهای تنظیم هیجان کودکان با اختلال‌یادگیری‌خاص. تعلیم و تربیت استثنایی. 1401; 6 (172) :19-30

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2541-fa.html


1- دانشگاه آزاد تبریز
2- دانشگاه آزاد تبریز ، d.hosseininasab@gmail.com
چکیده:   (1058 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی تقویت حافظه ی کاری و آموزش تفکر انتقادی بر راهبرهای
تنظیم هیجان کودکان با اخت الل یادگیری خاص بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش نیمه تجربی باطرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل
تمامی دانش آموزان 9 تا 12 سال مراجعه کننده به مرکز مشکلات یادگیری خاص ناحیه 3 تبریز در نیمه دوم سال تحصیلی
1400 بود. از این بین، تعداد 60 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در 2 گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارش
تصادفی شدند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش، پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی نسخه کودکان
به همراه شیوه نامه اجرایی مداخ الت تقویت حافظه ی کاری و آموزش تفکر انتقادی بود. جهت تحلیل داده ها از کوواریانس
و کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته ها: بررسی اندازه اثر نشان داد که بیشترین تفاوت در راهبرد ارزیابی مجدد مثبت با ضریب 347 / 0 و راهبرد تمرکز
مجدد مثبت با ضریب 254 / 0 است. بررسی میانگین های تعدیل شده نشان داد میانگین تعدیل شده ی 2 مؤلفه تمرکز
مجدد مثبت و ارزیابی مجدد مثبت در گروه تفکر انتقادی به طور معنا داری بیشتر از گروه تقویت حافظه ی کاری بود و
همچنین میانگین 3 مؤلفه ی سرزنش خود، نشخوار فکری و فاجعه انگاری در گروه تفکر انتقادی به طور معنا داری کمتر از
گروه تقویت حافظه ی کاری بود ) 05 / .)p>0
نتیجه گیری: در گروه تفکر انتقادی به کارگیری راهبردهای سازگارانه (تمرکز مجدد مثبت و ارزیابی مجدد مثبت) به میزان
معناداری افزایش پیدا کرده و تفاوت قابل توجهی میان اثربخشی آموزش تفکر انتقادی و تقویت حافظه ی کاری بر افزایش
به کارگیری راهبردهای سازگارانه و کاهش به کارگیری راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان وجود داشت.
 
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 305 kb]   (267 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1401/7/30 | ویرایش نهایی: 1402/3/13 | پذیرش: 1401/11/8 | انتشار: 1402/2/9 | انتشار الکترونیک: 1402/2/9

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.