، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (3353 مشاهده)
بازی و استفاده آموزشی-درمانی آن همواره یکی از مباحث اصلی حوزه کودکان دارای نیازهای ویژه بوده است.بازیهای بومی ایران دارای انواع و سطوح مختلفی هستند که بهطور کلی هرکدام به نحوی دستگاه عصبی را تحریک نموده و کودک را به فعالیت وا میدارند و ضمن ایجاد نشاط و آمادگی عصبی، موجب برانگیختگی و تعامل بخشهای حسی-ادراکی و تصمیمگیری کودک میگردند. آشنایی با بازیهای بومی ایران و تحلیل عصب- روانشناختی آنها میتواند برای متخصصان و دستاندرکاران آموزش و توانبخشی کودکان دارای نیازهای ویژه دیدگاهی نوین و ایدههای خلاقی را به همراه آورد،آنچنانکه با مناسبسازی بازیهای بومی ایران از منظر برنامههای حسی-حرکتی و مداخلات توانبخشی فرصت مناسبی برای طراحی و اجرای برنامههای آموزشی-توانبخشی فراهم شود.این بازیها را میتوان به صورت مستقل یا بعنوان بخشی از برنامههای آموزشی-توان بخشی(درمان جایگزین و مکمل)به کار برد. در این مقاله ضمن کاوش در بازیهای بومی از منظر مؤلفههای حسی-حرکتی و شناختی موجود در آنها؛ همخوانی و تناسب بازیهای بومی و اهداف مداخلات آموزش ویژه و توانبخشی مورد تأکید قرار گرفته و با اشاره به تناسب بازیهای بومی و حیطههای حسی- عصبی مداخلات توانبخشی و آموزش ویژه؛و با طرح جایگاه جامعه محور و پیشگیرانهی این بازیهای،نکاتی در مورد چگونگی به کارگیری بازیهای بومی در کلاس،مدرسه و خانواده مطرح میشود.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
توان بخشي دریافت: 1398/10/28 | پذیرش: 1398/10/29 | انتشار: 1398/10/29 | انتشار الکترونیک: 1398/10/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول