Rahbar Karbasdehi E, Hossein Khanzadeh A A, Rahbar Karbasdehi F. The Effect of Self-Regulation Empowerment Program Training on Academic Anxiety of Students with Specific Learning Disorder. J Except Educ 2020; 1 (159) :19-26
URL:
http://exceptionaleducation.ir/article-1-1423-fa.html
رهبر کرباسدهی ابراهیم، حسینخانزاده عباسعلی، رهبر کرباسدهی فاطمه. تأثیــر آمــوزش برنامـۀ توانمندســازی خودتنظیمی بر اضـطــراب تحـصـیلــی دانشآموزان با اخـتلال یادگیری ویژه. تعلیم و تربیت استثنایی. 1399; 1 (159) :19-26
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1423-fa.html
1- دانشگاه گیلان ، Ebrahim.Rahbar74@gmail.com
2- دانشگاه گیلان
چکیده: (2153 مشاهده)
زمینه: دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه با عوامل تنشزای متعدد جسمی و روانی مواجه هستند که بر کیفیت زندگی آنان تأثیر میگذارد. با توجه به ارتباط اضطراب تحصیلی با خودتنظیمی، یکی از روشهایی که میتواند به دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه کمک کند، آموزش توانمندسازی خودتنظیمی است. هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش برنامۀ توانمندسازی خودتنظیمی بر اضطراب تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه بود.
روش: طرح تحقیق نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون ـــ پسآزمون با گروه گواه بود. نمونۀ پژوهش 28 نفر از دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژۀ شهرستان رشت در سال تحصیلی 98-1397 بودند که بهطور در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس اضطراب مدرسه (فرم معلم) در مراحل پیش و پس از آموزش استفاده شد. گروه آزمایش بهمدت 12 جلسه، تحت آموزش گروهی برنامۀ توانمندسازی خودتنظیمی قرار گرفتند و گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکرد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش برنامۀ توانمندسازی خودتنظیمی بر بهبود اضطراب تحصیلی و مؤلفههای آن (اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی) در دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه تأثیر دارد (001/0>p).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، برنامۀ توانمندسازی خودتنظیمی میتواند در بهبود مهارتهای شناختی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه، از کارایی لازم برخوردار باشد. بنابراین، پیشنهاد میشود این مداخله در آموزش دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه بهکار گرفته شود.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
مشکلات يادگيري دریافت: 1398/3/8 | ویرایش نهایی: 1399/6/16 | پذیرش: 1398/11/23 | انتشار: 1399/2/1 | انتشار الکترونیک: 1399/2/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول