جلد 3، شماره 152 - ( 6-1397 )                   شماره 152 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghari Z. From Isolation to Empowerment. Exceptional Education. 2018; 3 (152)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1401-fa.html
قاری زهره. از محرومیت تا توانمندی ناشنوایان. تعلیم و تربیت استثنایی. 1397; 3 (152)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1401-fa.html


، nashriyeh2005@yahoo.com
چکیده:   (96 مشاهده)
زمینه: این مقاله مروری بر تاریخچه ناشنوایان و زبان آنها دارد تا جایگاه افراد ناشنوا در جهان و به دنبال آن در ایران مشخص گردد. مطالعه و بررسی ناشنوایان در ابعاد مختلف، به نوبه خود، به شناخت واهمیت زبانِ اشاره منتهی می‌شود. ناشنوایان در طول تاریخ با دو دیدگاه و تفکرِ متفاوت مورد بررسی قرار گرفته‌اند: دیدگاه پزشکی که ناشنوا را عقب‌مانده و دارای نقص حواس می‌داند و دیدگاه جامعه‌شناسی که ناشنوا را موجودی اجتماعی می‌داند که مانند هر قوم و ملتی زبان و فرهنگ خاص خود را دارد. دیدگاه اول منجر به حرکت گفتاری/شفاهی و ایجاد روش‌هایی مانند تلفیقی شد و دیدگاه دوم باعث پدید آمدن حرکت زبان اشاره/دستی گردید. پیامد نظر اول انزوا و گوشه‌گیری ناشنوایان و نابودی تعداد زیادی زبان اشاره در دنیا شد و نتیجه دیدگاه دوم تحقیق و پژوهشِ زبانی و بروز توانمندی‌های ناشنوایان شد که به نوبه خود به پیشرفت جامعه ناشنوا و سپس جامعه جهانی منتهی گشت. زبان اشاره همانند زبان‌های گفتاری یک زبان کامل است و از همه عناصر زبانی موجود در زبان‌های گفتاری برخوردار است. این زبان نیز دارای گویش و لهجه‌های فراوانی می‌باشد.
نتیجه گیری: افراد ناشنوا به دلیل استفاده از زبان اشاره از حس دیداری بالایی برخوردار هستند و همین امر باعث شده دارای خلاقیت‌ها و توانمندی‌های ادراکی و فرهنگی منحصر به فردی باشند که می‌تواند به توسعه علوم در زمینه‌های مختلف منجر گردد. در این مقاله توضیح بیشتری در این زمینه ارائه شده است.
متن کامل [PDF 214 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آسیب دیده شنوایی
دریافت: ۱۳۹۸/۱/۱۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۲/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۱۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۱/۱۸

ارسال پیام به نویسنده مسئول