زمینه: آزمونهای هوش و شیوه ارزیابی سنتی برای پیشبینی میزان پیشرفت تحصیلی آتی دانشآموزان با نیازهای ویژه کارآمدی لازم را ندارند. از اینرو، بهتازگی بسیاری از پژوهشگران درپی روشهایی هستند که بتوانند بهطور موثرتری به پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمک کرده و موفقیتهای آتی آنان را پیشبینی کنند. یکی از جدیدترین روشهای پیشنهادی برای دستیابی به هدف یادشده، الگوی پاسخ به مداخله است. الگوی پاسخ به مداخله، الگویی برای هدایت تدریس (یا همان مداخله) براساس میزان پیشرفت محصل (یا همان پاسخ) است که مبتنیبر ایده پیشگیری تدوین شده است.
نتیجه گیری: یافتههای پژوهشی حاکی از این است که الگوی پاسخ به مداخله در پیشگیری از مشکلات یادگیری دانشآموزان با نیازهای ویژه و بهبود پیشرفت آنان سودمند است. در این مقاله پس از بیان مقدمهای کوتاه، تاریخچه الگوی پاسخ به مداخله ارایه و سپس تعریف الگوی پاسخ به مداخله آورده شده است. در ادامه انواع الگوی پاسخ به مداخله، اجرای الگوی پاسخ به مداخله و کاربرد الگوی پاسخ به مداخله برای دانشآموزان با نیازهای ویژه در ایران ارایهشده و در پایان نتیجهگیری صورت گرفته است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |