جلد 3، شماره 146 - ( 6-1396 )                   شماره 146 صفحات 56-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shojaee S, rostami S. The Model of Response to Intervention for Students with Special Needs. J Except Educ 2017; 3 (146) :51-56
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1081-fa.html
شجاعی ستاره، رستمی صدیقه. الگوی پاسخ به مداخله برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه. تعلیم و تربیت استثنایی. 1396; 3 (146) :51-56

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1081-fa.html


1- دانشگاه شیراز ، ghemati@shirazu.ac.ir
2- دانشگاه شیراز
چکیده:   (4290 مشاهده)

زمینه: آزمون‏های هوش و شیوه ارزیابی سنتی برای پیش‌بینی میزان پیشرفت تحصیلی آتی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه کارآمدی لازم را ندارند. از این‌رو، به‌تازگی بسیاری از پژوهشگران درپی روش‌هایی هستند که بتوانند به‌طور موثر‌تری به پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کمک کرده و موفقیت‌های آتی آنان را پیش‌بینی کنند. یکی از جدیدترین روش‌های پیشنهادی برای دستیابی به هدف یادشده، الگوی پاسخ به مداخله است. الگوی پاسخ به مداخله، الگویی برای هدایت تدریس (یا همان مداخله) براساس میزان پیشرفت محصل (یا همان پاسخ) است که مبتنی‌بر ایده پیشگیری تدوین شده است.

نتیجه‏ گیری: یافته‌های پژوهشی حاکی از این است که الگوی پاسخ به مداخله در پیشگیری از مشکلات یادگیری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و بهبود پیشرفت آنان سودمند است. در این مقاله پس از بیان مقدمه‌ای کوتاه، تاریخچه الگوی پاسخ به مداخله ارایه و سپس تعریف الگوی پاسخ به مداخله آورده شده است. در ادامه انواع الگوی پاسخ به مداخله، اجرای الگوی پاسخ به مداخله و کاربرد الگوی پاسخ به مداخله برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در ایران ارایه‌‌شده و در پایان نتیجه‌گیری صورت گرفته ‌است.

متن کامل [PDF 129 kb]   (1894 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1396/1/30 | ویرایش نهایی: 1396/10/19 | پذیرش: 1396/4/25 | انتشار: 1396/10/18 | انتشار الکترونیک: 1396/10/18

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.