جلد 3، شماره 140 - ( مرداد و شهریور 1395 )                   شماره 140 صفحات 70-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aslani T. Effectiveness of Cognitive-Behavior Training to parents on Dictation Disorder and Delay in Doing Homeworks: Case Study . J Except Educ 2016; 3 (140) :60-70
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-756-fa.html
اصلانی طاهر. اثربخشی آموزش شناختی – رفتاری والدین در مشکل دیکته‌نویسی و تعلل در انجام تکالیف درسی: پژوهش مورد‌منفرد. تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 3 (140) :60-70

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-756-fa.html


اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل ، t.aslani@iran.ir
چکیده:   (3870 مشاهده)

زمینه: درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری هستند. دانش‌آموزانی که دارای مشکلات یادگیری هستند در معرض مشکلات تحصیلی و سازشی متعدد قرار دارند و این مسئله والدین این دانش‌آموزان را هم تحت­تاثیر آسیب‌های روان‌شناختی قرار می‌دهد. این پژوهش  با هدف بررسی  تاثیر آموزش شناختی – رفتاری والدین در درمان مشکل دیکته‌نویسی و تعلل در انجام تکالیف درسی دانش‌آموزان انجام شد. پژوهش حاضر  به­صورت آزمایشی و در قالب طرح تک آزمودنی ای-بی-ای اجرا شد و  رفتارهای دانش‌آموز در مراحل پیش و پس از درمان مورد ارزیابی قرار گرفت.

روش: جامعه آماری پژوهش،  دانش‌آموزان دارای مشکل دیکته‌نویسی مراجعه کننده به مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی اداره کل آموزش­و­پرورش استان اردبیل در سال 1392 بودند. نمونه­های پژوهش  به­صورت تصادفی ساده از بین مراجعان مرکز مشاوره انتخاب شدند. از آزمون ریون رنگی کودکان، آزمون مازهای پروتئوس و جدول مشاهده رفتار  برای ارزیابی و گردآوری داده‌ها استفاده شد.

یافته‌ها: پیگیری وضعیت دانش‌آموز از طریق مدرسه و خانواده و بررسی فراوانی و نمودار رفتارهای عملکرد او نشان داد که این روش در درمان مشکل دیکته‌نویسی و تعلل در انجام تکالیف درسی دانش‌آموز موثر بوده است.

نتیجه‌گیری: به کارگیری شیوه آموزش شناختی – رفتاری والدین در مراکز مشاوره می‌تواند در درمان مشکل دیکته‌نویسی و مشکلات تحصیلی و سازشی دانش‌آموزان موثر باشد.

متن کامل [PDF 390 kb]   (569 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعۀ تک‌آزمودنی | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1394/9/2 | ویرایش نهایی: 1395/9/11 | پذیرش: 1395/2/26 | انتشار: 1395/8/19 | انتشار الکترونیک: 1395/8/19

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.