زمینه: رویکردهای آموزشیدرمانی بسیاری برای کودکان خردسال با اختلال طیف اتیسم وجود دارد. یکی از این رویکردها اسکرتس است که ارتباط اجتماعی، تنظیم هیجانی و حمایتهای تبادلی را بهعنوان ابعاد رشدی اساسیای که باید در طراحی برنامهای فراگیر برای حمایت از رشد کودکان با اختلال طیف اتیسم و خانوادههای آنها موردتوجه قرار گیرد، اولویتبندی میکند.
نتیجه گیری: درزمینه ارتباط اجتماعی، اهدافی برای بهبود توجه مشترک و استفاده از نمادها در سطوح مختلف رشد و در زمینه تنظیم هیجانی، اهدافی برای بهبود توانایی خودتنظیمی هیجانی و تنظیم متقابل تعیین میشود. حمایت تبادلی نیز در 3زمینه اصلی شامل حمایت بینفردی، آموزشی و خانواده موردتوجه قرار میگیرد. این الگو که با مداخلههای شواهد دیگر همسو است، مبتنیبر پایههای نظری و تجربی بوده و چالشهای اصلی کودکان در این 3حوزه عمده را مدنظر قرار میدهد. در این مقاله به توصیف الگوی اسکرتس و اجزای آن پرداخته و به اهداف آموزشی-درمانی در هر 3زمینه اشاره میشود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |