زمینه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی دوره متوسطه حرفهای در دانشآموزان با کمتوانیذهنی از دیدگاه معلمان انجامشدهاست.
روش کار: نمونه مورد بررسی شامل 93دبیر متوسطه حرفهای از بین دبیران زن و مرد مدارس دانشآموزان با کمتوانیذهنی استان تهران(52زن و 41مرد) بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخابشدند. این پژوهش با استفاده از پرسشنامه محققساختهای که مشتملبر 16سوال است و براساس مقیاس لیکرت 5درجهای انجامگرفت. در تجزیهوتحلیل اطلاعات از آزمون توصیفی و آزمون کایدو استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشانداد بیشتر معلمان بر این اعتقادند که محتوای در نظر گرفته شده با توانایی، علایق، منابع آموزشی، امکانات مناسب، فضای آموزشی، ساعات کلاسی، تعداد رشتههای مهارتی این دوره و کتابهای آموزشی تناسبدارد. اما تفاوت معنیداری در «مناسببودن ضوابط پذیرش دانشآموزان در دوره متوسطه حرفهای» وجودندارد.
نتیجهگیری: از دیدگاه معلمان، دوره متوسطه حرفهای برای دانشآموزان با کمتوانیذهنی اثربخش است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |