جلد 9، شماره 137 - ( بهمن و اسفند 1394 )                   شماره 137 صفحات 33-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zarezade M, sahebozamani M, Farahmand S. prevalence of developmental coordination disorder in female 9 to 11 years of Fars Province: (khorrambid city). J Except Educ. 2016; 9 (137) :27-33
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-610-fa.html
زارع زاده مهشید، صاحب الزمانی منصور، فرهمند شعله. شیوع اختلال هماهنگی رشدی در کودکان دختر 9 تا 11 ساله شهرستان خرمبید. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 9 (137) :33-27

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-610-fa.html


1- دانشگاه شهیدباهنر کرمان
2- دانشگاه شهیدباهنر کرمان ، shole_farahmand@yahoo.com
چکیده:   (4966 مشاهده)

زمینه : یکی از نارسایی​ های بارز در کودکان دبستانی، اختلال هماهنگی رشدی است که توانایی حرکتی را در کودکان سالم و طبیعی تحت​تاثیر قرار می ​دهد و تا دوران بزرگسالی نیز ادامه​ می​ یابد. بنابراین شناسایی و مداخله بهنگام ضروری به​نظرمی​رسد. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان شیوع اختلال هماهنگی رشدی در دختران دبستانی 9 تا 11ساله  شهرستان خرمبید واقع در استان فارس بود.

روش : پژوهش حاضر از نوع توصیفی پیمایشی و جامعه آماری تمامی کودکان دختر 9 تا 11 ساله شهرستان خرمبید بود. روش نمونه​گیری خوشه ​ای مرحله ​ای و طبق جدول مورگان، نمونه​ های پژوهش 300دختر (با میانگین قد: 7/138 و وزن: 46/33) بودند. برای جمع‌آوری داده​ها از پرسش‌نامه اختلال هماهنگی رشدی والدین برای غربالگری اولیه استفاده​ شد و برای تشخیص دقیق کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی آزمون تبحر حرکتی برونینکز اوزرتسکی (فرم کوتاه) به​ کار گرفته ​شد. از آزمون آماری خی​دو برای تحلیل داده​ ها استفاده​شد.

یافته‌ها: براساس پرسش‌نامه اختلال هماهنگی رشدی والدین 98کودک غربال​ شدند و سرانجام با استفاده از فرم کوتاه آزمون تبحر حرکتی برونینکز اوزرتسکی، 33نفر شناسایی​ شد. میزان شیوع این اختلال در نمونه تحت​بررسی 2/11درصد، تخمین​زده​شد، به​طوری که در سنین 9، 10 و 11سال به​ترتیب 5/10، 7/13 و2/9 برآوردشد.

نتیجه‌گیری: از آنجایی که این اختلال افزون​بر مهارت​های حرکتی بر خودپنداره، عزت​نفس و مهارت​ های تحصیلی دانش‌آموزان تاثیرگذار است، تشخیص بهنگام و درمان به​ موقع این اختلال ضروری به نظر می ​رسد.

واژه‌های کلیدی: اختلال هماهنگی رشدی، شیوع، کودکان
متن کامل [PDF 271 kb]   (1626 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1394/3/5 | ویرایش نهایی: 1395/6/18 | پذیرش: 1394/11/24 | انتشار: 1394/12/25 | انتشار الکترونیک: 1394/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.