جلد 9، شماره 137 - ( بهمن و اسفند 1394 )                   شماره 137 صفحات 40-34 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghababaei A, Aghahosseini T, Ghasemi F. Evaluation the Amount of the Effect of Profession Teaching Performance on Mental retarded Students from Exceptional Teacher's points of View in Isfahan City. J Except Educ 2016; 9 (137) :34-40
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-605-fa.html
آقابابایی علیرضا، آقاحسینی تقی، قاسمی فاطمه. بررسی میزان عملکرد درس حرفه‌آموزی در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی از دیدگاه دبیران مدارس استثنایی شهر اصفهان. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 9 (137) :34-40

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-605-fa.html


1- دانشگاه پیام نور اصفهان ، alirezaaghababaei56@yahoo.com
2- دانشگاه فرهنگیان
3- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (6343 مشاهده)

زمینه : هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان عملکرد درس حرفه‌آموزی در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی از دیدگاه دبیران مدارس استثنایی شهر اصفهان بود.

روش: در این پژوهش 108نفر از دبیران مدارس استثنایی شهر اصفهان مشارکت​ کرده‌اند که  به​ روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم با توجه به ناحیه محل خدمت انتخاب​شده‌اند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. در این پژوهش از یک ​پرسش‌نامه‌ محقق​ساخته‌ 66سوالی استفاده​شد. این پرسش‌نامه دارای روایی صوری و محتوایی بوده و پایایی آن به​روش ضریب آلفای​ کرونباخ 95/0 به​ دست​آمد. داده‌های حاصل از این پژوهش به‌وسیله‌ آزمون‌های تی تک​ نمونه‌ای، تی مستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی ال‌اس‌دی تحلیل​ شد.

یافته‌ها: نتایج نشان​داد که عملکرد درس حرفه‌آموزی و ابعاد آن یعنی خودکفایی مهارت‌های اجتماعی‌ و روانی ​حرکتی بالاتر از حد متوسط شده ​است. همچنین یافته‌ها نشان​ داد که بین میانگین نمره‌های عملکرد درس حرفه‌آموزی از نظر دبیران نواحی مختلف و سوابق خدمتی گوناگون تفاوت معنی‌داری وجوددارد ولی بین میانگین نمره‌های عملکرد با توجه به متغیر جنسیت، مدرک و رشته تحصیلی تفاوت معنی‌داری وجودندارد.

نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش، ابعاد عملکرد درس حرفه‌آموزی (مهارت‌های خودکفایی، اجتماعی و روانی​ حرکتی) بالاتر از حد متوسط محقق​ شده ​بودند.

متن کامل [PDF 327 kb]   (1156 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1394/2/30 | ویرایش نهایی: 1395/6/18 | پذیرش: 1394/11/20 | انتشار: 1394/12/25 | انتشار الکترونیک: 1394/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.