زمینه : هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان عملکرد درس حرفهآموزی در دانشآموزان کمتوانذهنی از دیدگاه دبیران مدارس استثنایی شهر اصفهان بود.
روش: در این پژوهش 108نفر از دبیران مدارس استثنایی شهر اصفهان مشارکت کردهاند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم با توجه به ناحیه محل خدمت انتخابشدهاند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. در این پژوهش از یک پرسشنامه محققساخته 66سوالی استفادهشد. این پرسشنامه دارای روایی صوری و محتوایی بوده و پایایی آن بهروش ضریب آلفای کرونباخ 95/0 به دستآمد. دادههای حاصل از این پژوهش بهوسیله آزمونهای تی تک نمونهای، تی مستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی الاسدی تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشانداد که عملکرد درس حرفهآموزی و ابعاد آن یعنی خودکفایی مهارتهای اجتماعی و روانی حرکتی بالاتر از حد متوسط شده است. همچنین یافتهها نشان داد که بین میانگین نمرههای عملکرد درس حرفهآموزی از نظر دبیران نواحی مختلف و سوابق خدمتی گوناگون تفاوت معنیداری وجوددارد ولی بین میانگین نمرههای عملکرد با توجه به متغیر جنسیت، مدرک و رشته تحصیلی تفاوت معنیداری وجودندارد.
نتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش، ابعاد عملکرد درس حرفهآموزی (مهارتهای خودکفایی، اجتماعی و روانی حرکتی) بالاتر از حد متوسط محقق شده بودند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |