جلد 5، شماره 133 - ( مرداد 1394 )                   شماره 133 صفحات 34-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yaghotian M, solimanian A A, bakhshi M. The Effects of Relationship Enhancement on the Couple Burnout Decline of Parents with Visually Impaired Children. J Except Educ 2015; 5 (133) :28-34
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-574-fa.html
یاقوتیان محمود، سلیمانیان علی اکبر، بخشی مریم. اثربخشی غنی‌سازی ارتباط بر کاهش دلزدگی زناشویی والدین کودکان آسیب‌دیده بینایی. تعلیم و تربیت استثنایی 1394; 5 (133) :34-28

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-574-fa.html


1- آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ، pmy4233@yahoo.com
2- دانشگاه بجنورد
3- آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی
چکیده:   (6122 مشاهده)

ﻣﻘﺪﻣﻪ: ﻫﺪﻑ ﺍﻳﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ، ﺗﻌﻴﻴﻦ تاثیر غنی‌سازی ارتباط ﺑﺮ کاهش دلزدگی ﺯﻧﺎﺷﻮﻳﻲ والدین کودکان آسیب‌دیده بینایی ﺑﻮﺩ.

 ﺭﻭﺵ: روش ﭘﮋﻭﻫﺶ آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون ﺑﺎ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﻨﺘﺮﻝ بود. 12 ﺯﻭﺝ ﺍﺯ والدین کودکان آسیب‌دیده بینایی که فرزندشان در سال تحصیلی 94 – 1393 مشغول به تحصیل بودند ﺩﺭ 2 ﮔﺮﻭﻩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ (6 زوج) ﻭ ﮔﻮﺍﻩ (6 زوج) به‌طور ﺗﺼﺎﺩﻓﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ غنی‌سازی ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ 8 ﺟﻠﺴﻪ ﺭﻭﻱ ﮔﺮﻭﻩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪ؛ ﺩﺭ ﮔﺮﻭﻩ ﮔﻮﺍﻩ ﻫﻴﭻ مداخله‌ای ﺻﻮﺭﺕ ﻧﮕﺮﻓﺖ. ﺍﺑﺰﺍﺭ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪ دلزدگی پاینز (CBM) ﺑﻮﺩ. ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺩﺍﺩﻩﻫﺎ ﺍﺯ آزمون ﺗﺤﻠﻴﻞ ﮐﻮﻭﺍﺭﻳﺎﻧﺲ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪ.

 یافته‌ها: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ آﻣﻮزش غنی‌سازی ارتباط به‌طور ﻣﻌﻨـﺎداری ﺑـﺮ دﻟﺰدﮔـﯽ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ و مولفه‌های آن در والدین ﮐﻮدﮐﺎن آسیب‌دیده بینایی ﻣوﺛﺮ ﺑﻮده و والدین در ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺸﯽ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻌﻨﺎداری را در دﻟﺰدﮔﯽ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ.

 نتیجه‌گیری: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ یافته‌های اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، می‌توان روش مداخله‌ای غنی‌سازی ارتباط را به‌عنوان ﯾﮏ روش موثر در ﮐﺎﻫﺶ دﻟﺰدﮔﯽ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ والدین دارای کودک آسیب دیده بینایی و اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻄﺢ ﺳﻼﻣﺖ ﺧـﺎﻧﻮاده به‌عنوان ﯾﮏ ﺳﯿﺴﺘﻢ، ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد داد.

متن کامل [PDF 262 kb]   (2644 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/12/20 | ویرایش نهایی: 1394/9/23 | پذیرش: 1394/5/18 | انتشار: 1394/9/23 | انتشار الکترونیک: 1394/9/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.