زمینه: امروزه شاهد شیوع روزافزون ناتوانیها و مشکلات یادگیری در بین دانشآموزان هستیم. این اختلالها در 3دسته کلی اختلال خواندن، اختلال ریاضی و اختلال نوشتاری قابلتقسیم هستند که بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی دانشآموزان تاثیرگذارند. به دلیل اینکه دانشآموزان بهعنوان منابع انسانی و قشر کارآمد جامعه نقش بسزایی در آینده هر کشور بازیمیکنند، آشکار است تا چه اندازه لزوم دستیابی به روشهایی برای کاهش مشکلات رفتاری و تحصیلی در آنها ضروری به نظرمیرسد. در پژوهش حاضر از بین روشهای درمانی موجود بهطور اختصار بازیهای حرکتی، نقاشی و موسیقی مورد بررسی قرارگرفتهاند. بررسیها نشانداد بازیهای حرکتی ریتمیک در بهبود عملکرد آزمودنیها و کاهش این نوع مشکلات موثر است. این بازیها سبب افزایش مهارت حل مسئله، برنامهریزی و مهارت سازماندهی رفتاری ـ هیجانی در کودکان با مشکلات یادگیری میشد.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه نتایج نشاندادهبود استفاده از نقاشی میتواند نقش موثری در کاهش مشکلات رفتاری کودکان دارای مشکلات یادگیری ازجمله پرخاشگری داشتهباشد. باید معلمان و والدین در جریان سودمندی این نوع درمان که بهطور تقریبی برای همه کمهزینه و امکانپذیر است، قراربگیرند و برای استفاده از آن آموزشها و تشویقهای لازم را دریافت کنند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |