جلد ۵، شماره ۱۳۳ - ( مرداد ۱۳۹۴ )                   شماره ۱۳۳ صفحات ۱۴-۵ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rostami S, jabbari S. The Comparison of Social Competence of Mothers with and without Stress who have Hearing Impaired Students. J Except Educ 2015; 5 (133) :5-14
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-512-fa.html
رستمی صدیقه، جباری سوسن. مقایسه کفایت اجتماعی دانش‌آموزان آسیب‌دیده‌ شنوایی دارای مادران با و بدون استرس. تعلیم و تربیت استثنایی. ۱۳۹۴; ۵ (۱۳۳) :۵-۱۴

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-۱-۵۱۲-fa.html


۱- دانشگاه شیراز ، sedigherostami2014@gmail.com
۲- دانشگاه شیراز
چکیده:   (۶۴۷۰ مشاهده)

زمینه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه کفایت اجتماعی دانش ‏آموزان آسیب‌دیده‌ شنوایی دارای مادران با و بدون استرس بود.

 روش: روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه‏ ای بود. برای این منظور 121 دانش‏آموز (دختر و پسر) که به شیوه نمونه‏ گیری در دسترس از مدارس استثنایی شهر شیراز انتخاب‌شده بودند، شرکت داشتند. مقیاس پاسخ به استرس (کوه و همکاران 2001) و مقیاس کفایت اجتماعی (کاریگان، 2007) ابزار‏های مورد استفاده این پژوهش بودند.

 یافته­ ها: به‌منظور تحلیل داده‏ های این پژوهش از روش تحلیل واریانس دو طرفه استفاده شد که نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین کفایت اجتماعی دانش‏آموزان آسیب‌دیده‌ شنوایی مادران با و بدون استرس وجود دارد (p<0/05) بدین معنا که کفایت اجتماعی دانش ‏آموزان دارای مادران با استرس به‌طور معناداری کمتر از دانش ‏آموزان دارای مادران بدون استرس است.

 نتیجه­ گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که استرس مادر می‏ تواند روی کفایت اجتماعی کودک آسیب‌دیده‌ شنوایی تأثیر منفی بگذارد.

متن کامل [PDF 297 kb]   (۱۳۵۰ دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/10/8 | ویرایش نهایی: 1394/9/23 | پذیرش: 1394/3/9 | انتشار: 1394/9/23 | انتشار الکترونیک: 1394/9/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.