زمینه: پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی کارکردی بر پرخاشگری و رفتارهای تکلیفمدار دانشآموزان با کمتوانیذهنی دارای رفتارهای پرخاشگرانه در محیط مدرسه انجام شد.
روش: تعداد 3 آزمودنی با دامنه سنی 8 تا 10 سال، از یک موقعیت آموزش ویژه انتخاب شدند. با استفاده از طرح تکآزمودنی با آزمودنیهای مختلف، نخست دادههای حاصل از مشاهده رفتاری مکرر هر آزمودنی در مرحله خط پایه گردآوری شد، سپس در مرحله درمانگری، 3 آزمودنی در معرض درمانگری آموزش مهارتهای ارتباطی کارکردی قرار گرفتند. رفتار آزمودنیها بعد از مرحله مداخله درمانگری در جلسات مرحله نگهداری نیز مورد مشاهده قرار گرفت.
یافتهها: دادههای حاصل از 2 روش تحلیل دیداری و شاخص اندازه اثر، کاهش نشانههای رفتارهای پرخاشگرانه و افزایش رفتارهای تکلیفمدار را در 2 آزمودنی نشان داد. در مورد آزمودنی دیگر مداخله تاثیری نداشت، همچنین تداوم اثربخشی در مرحله نگهداری برای این 2 آزمودنی مشاهده شد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی کارکردی بهطور قابلتوجهی در کاهش پرخاشگری و افزایش رفتارهای تکلیفمدار دانشآموزان با کمتوانیذهنی دارای رفتارهای پرخاشگرانه موثر است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |