جلد 1، شماره 138 - ( فروردین و اردیبهشت 1395 )                   شماره 138 صفحات 13-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barzegar Bafrooei K, Ganji Z, Shirahany A. Comparing Mental Health and Irrational Believes of Ordinary and Special Primary Schools Teachers . J Except Educ 2016; 1 (138) :5-13
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-460-fa.html
برزگر بفرویی کاظم، گنجی زهرا، شیرجهانی اعظم. مقایسه سلامت عمومی و باورهای غیرمنطقی معلمان مدارس استثنایی و عادی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 1 (138) :5-13

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-460-fa.html


1- یزد، صفاییه، فرهنگ7، بلوک 2، واحد 9 ، k.barzegar@yazd.ac.ir
2- دانشگاه یزد
3- مرکز مشکلات یادگیری حسین فیروز یزد
چکیده:   (6540 مشاهده)

زمینه: سلامت عمومی و باورهای غیرمنطقی نقش مهمی در زندگی شغلی و خانوادگی معلمان دارند و به‌نظر می‌رسد که خود نیز تحت‌تاثیر شرایط کاری معلمان هستند. هدف از این پژوهش، بررسی مقایسه سلامت عمومی و باورهای غیرمنطقی معلمان مدارس استثنایی و عادی مقطع ابتدایی شهرستان یزد بود.

روش: جامعه موردپژوهش همه‌ معلمان مقطع ابتدایی مدارس استثنایی و عادی شهرستان یزد در سال تحصیلی 93-1392 بود. نمونه پژوهش (60نفر معلمان مدارس استثنایی و 60نفر معلمان مدارس عادی) بودند که با استفاده از شیوه نمونه‌گیری به‌ترتیب سرشماری و هدفمند تعیین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از 2ابزار؛ پرسش‌نامه باورهای غیرمنطقی جونز و پرسش‌نامه سلامت عمومی گلدبرگ استفاده شد. پردازش داده‌های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس چندمتغیره و رگرسیون چندگانه به‌روش ورود همزمان) انجام گرفت.

یافتهها: تحلیل داده‌ها، فرضیه‌های پژوهش را تایید کردند و نشان دادند که بین باورهای غیرمنطقی و سلامت عمومی معلمان مدارس استثنایی و عادی تفاوت وجود دارد (001/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی‌از این بود که باورهای غیرمنطقی -انتظار بیش‌ازحد از خود، تمایل به سرزنش و اجتناب از مشکلات- توان پیش‌بینی سلامت عمومی معلمان مدارس عادی و بی‌مسئولیتی عاطفی و کمال‌گرایی توان پیش‌بینی سلامت عمومی معلمان مدارس استثنایی را دارد.

نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل می‌توان نتیجه گرفت تغییر باورهای غیرمنطقی معلمان مدارس استثنایی می‌تواند به تغییر رفتار، سازگاری اجتماعی و سلامت عمومی بهتر آن‌ها انجامد.

متن کامل [PDF 238 kb]   (2015 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/9/8 | ویرایش نهایی: 1395/6/18 | پذیرش: 1394/12/5 | انتشار: 1395/3/26 | انتشار الکترونیک: 1395/3/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.