زمینه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله بر راهبردهای مقابلهای در والدین کودکان کمتوانذهنی بود
روش: بدین منظور 60 نفر از والدین کودکان کمتوانذهنی شهر تهران بهروش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به 2 گروه آزمایش و کنترل (هر یک 30نفر) تقسیم شدند. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. گروه آزمایش به مدت 7 جلسه تحت آموزش مهارتهای حل مسئله قرار گرفتند و از پرسشنامه راهبردهای مقابلهای لازاروس بهعنوان ابزار پژوهش استفاده شد. در پایان دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای حل مسئله بر راهبرد مقابله مستقیم، فاصله گرفتن، خودکنترلی، طلب حمایت اجتماعی، اجتنابی و ارزیابی مجدد مثبت والدین کودکان کمتوانذهنی اثرگذار است اما آموزش مهارت حل مسئله بر راهبرد پذیرش مسئولیت و حل مسئله برنامهریزیشده والدین کودکان کمتوانذهنی اثرگذار نیست.
نتیجه گیری: میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای حل مسئله بر تغییر برخی از راهبردهای مقابلهای در والدین کودکان کمتوانذهنی اثرگذار است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |