جلد 5، شماره 133 - ( مرداد 1394 )                   شماره 133 صفحات 20-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zare H, sheikh bahaei P. Effectiveness of Training Problem Solving Skills on Coping Strategies in Parents with Mentally Retarded Children. J Except Educ 2015; 5 (133) :15-20
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-436-fa.html
زارع حسین، شیخ بهایی پریسا. اثربخشی آموزش مهارت های حل ‌مسئله بر راهبردهای مقابله‌ای در والدین کودکان کم توان‌ذهنی. تعلیم و تربیت استثنایی 1394; 5 (133) :20-15

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-436-fa.html


1- دانشگاه پیام نور ، h_zare@pnu.ac.ir
2- روان شناسی عمومی
چکیده:   (6002 مشاهده)

زمینه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های حل ‌مسئله بر راهبردهای مقابله‌ای در والدین کودکان کم‌توان‌ذهنی بود

روش: بدین منظور 60 نفر از والدین کودکان کم‌توان‌ذهنی شهر تهران به­روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی به 2 گروه آزمایش و کنترل (هر یک 30نفر) تقسیم شدند. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش ­آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. گروه آزمایش به مدت 7 جلسه تحت آموزش مهارت‌های حل ‌مسئله قرار گرفتند و از پرسش‌نامه راهبردهای مقابله‌ای لازاروس به‌عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. در پایان داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های حل ‌مسئله بر راهبرد مقابله مستقیم، فاصله گرفتن، خودکنترلی، طلب حمایت اجتماعی، اجتنابی و ارزیابی مجدد مثبت والدین کودکان کم‌توان‌ذهنی اثرگذار است اما آموزش مهارت حل ‌مسئله بر راهبرد پذیرش مسئولیت و حل ‌مسئله برنامه‌ریزی‌شده والدین کودکان کم‌توان‌ذهنی اثرگذار نیست.

نتیجه گیری: می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت‌های حل ‌مسئله بر تغییر برخی از راهبردهای مقابله‌ای در والدین کودکان کم‌توان‌ذهنی اثرگذار است.

متن کامل [PDF 288 kb]   (2624 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/8/10 | ویرایش نهایی: 1394/9/23 | پذیرش: 1394/6/23 | انتشار: 1394/9/23 | انتشار الکترونیک: 1394/9/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.