جلد 6، شماره 134 - ( شهریور 1394 )                   شماره 134 صفحات 21-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mosavi kiasari N, bayani A A, rasti M. The Impact of Language Multimedia Software on Training Language and Speech to Children with Hearing Impairment. J Except Educ 2015; 6 (134) :15-21
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-416-fa.html
موسوی کیاسری نقی، بیانی علی اصغر، راستی مریم. تاثیر نرم‌افزار چندرسانه‌ای زبان بر آموزش زبان و گفتار کودکان آسیب دیده‌‌شنوایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 6 (134) :15-21

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-416-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ، Naghi_msv@yahoo.com, m_rasti66@yahoo.com
2- دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحدآزادشهر
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
چکیده:   (6803 مشاهده)

زمینه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه تاثیر نرم‌افزار چندرسانه‌ای زبان بر آموزش زبان و گفتار کودکان آسیب­دیده‌‌شنوایی انجام شد.

 روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس ­آزمون با گروه گواه بود. از میان 60 نوآموز زیر 8 سال آسیب­ دیده‌شنوایی استان مازندران 30 نفر به‌عنوان نمونه به روش خوشه ­ای چندمرحله ­ای انتخاب و به 2 گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. پیش­ آزمون از هر 2 گروه گرفته شد و بعد گروه آزمایش به مدت 2 ماه (15 جلسه) با نرم‌افزار آموزشی چندرسانه‌ای زبان و گفتار آموزش دیدند. در پایان از هر 2 گروه پس ­آزمون به عمل آمد. ابزارهای این پژوهش، آزمون تولد و نرم‌افزار چندرسانه‌ای زبان و گفتار بود و برای تحلیل داده­ ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.

 یافته ­ها: نتایج نشان داد آموزش با نرم­ افزار در رشد گفتار و زبان کودکان آسیب‌دیده‌‌شنوایی تاثیر معنی­دار دارد و (P<0/05) عملکرد کودکانی که به‌وسیله نرم‌افزار چندرسانه‌ای آموزش دیدند، در مقایسه با کودکانی که آموزش ندیدند، در آزمون زبان و گفتار به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بهتر شده ‌است.

 نتیجه­ گیری: آموزش با نرم‌افزار چندرسانه‌ای در رشد واژگان تصویری، درک دستوری و تولید کلمه کودکان آسیب‌دیده­‌شنوایی تاثیرگذار است.

متن کامل [PDF 442 kb]   (1350 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/7/10 | ویرایش نهایی: 1397/6/25 | پذیرش: 1394/3/12 | انتشار: 1394/10/23 | انتشار الکترونیک: 1394/10/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.