جلد 1، شماره 114 - ( 1-1392 )                   شماره 114 صفحات 29-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamali S. Starting School and the Students, Evaluation and Diagnosis Issues. J Except Educ. 2013; 1 (114) :23-29
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-368-fa.html
کمالی سمیه. مسایل سنجش و تشخیص دانش‌آموزان ورودی به مدرسه. تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 1 (114) :29-23

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-368-fa.html


رشته روان‌شناسی تربیتی
چکیده:   (6875 مشاهده)
نظام های آموزش و پرورش کشورها، معمولاً در ابتدای ورود کودکان به مدرسه، به سنجش روان شناختی آنان می پردازند تا برنامه های درسی خود را با وضعیت آنان هماهنگ سازند. در کشور ما نیز از سال 1375 طرحی با عنوان سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به مدرسه به اجرا درآمده که عمدتاً بر مشخصات فردی، مشخصات خانواده، و سنجش وضعیت سلامت جسمی دانش آموزان متمرکز است و آمادگی تحصیلی آنان را نیز بر اساس برخی رویکردهای روان سنجی، تا اندازه ای مورد اندازه گیری قرار می دهد. در این مقاله با بررسی رویکردهای جدید و پژوهش ها و آثار جدید سنجش روان شناختی، نشان داده شده است که کارکرد واقعی آموزش و پرورش ایران در سنجش ورودی دانش آموزان به مدارس ابتدایی در مقایسه با مبانی نظری و کارکردهای علمی پیشرفته جهانی در این حوزه از سنجش روانی - تربیتی و هدف های اصلی سنجش ورود به مدرسه، فاصله دارد و ضروری است که برخی طرح های پژوهشی توسعه ای و علمی و کاربردی برای ایجاد تحول در این موضوع حیاتی صورت گیرد.
متن کامل [PDF 145 kb]   (3912 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/6/25 | ویرایش نهایی: 1393/9/26 | پذیرش: 1393/6/25 | انتشار: 1393/6/25 | انتشار الکترونیک: 1393/6/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.