زمینه: هدف از این پژوهش بررسی نقش جو سازمانی و رضایت زناشویی در سلامت عمومی معلمان مدارس استثنایی بود.
روش: جامعه آماری 84 نفر از معلمان مدارس استثنایی شهرستان یزد بودند که به روش سرشماری ۷۰ نفر از معلمان مدارس استثنایی انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه سلامت عمومی، رضایت زناشویی و جو سازمانی بود. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی از قبیل میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی از قبیل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل آماری نشان داد که بین جو سازمانی و رضایت زناشویی با بهداشت روان در سطح 05/0 p< رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد و همچنین از ابعاد جو سازمانی و رضایت زناشویی به ترتیب رفتار مشمول، ارتباط زناشویی، رابطه جنسی، رفتار حمایتی و جهتگیری مذهبی بیشترین تاثیر را بر میزان سلامت عمومی معلمان مدارس استثنایی داشتهاند.
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای حاصل از این پژوهش به نظر میرسد با ایجاد جوی مثبت در مدارس استثنایی و آموزش مهارتها و راهبردهایی در زمینه زندگی زناشویی سطح سلامت عمومی معلمان مدارس استثنایی ارتقا یابد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |