بازآموزی اسنادی
یک رویکرد مداخلهای است که هدف آن متوجه رفع مشکلات انگیزشی دانشآموزان در یادگیری
و
تغییر شیوه تفکر آنها در مورد اسنادهای علّی است که بر اساس آن اعتماد به نفس و
سطح انتظار وی برای نیل به موفقیت را افزایش می یابد. از سوی دیگر، راهبردهای شناختی ابزارهای یادگیری هستند و هدف آن کمک به فراگیری،
سازماندهی و ذخیره سازی دانش و مهارت و نیز سهولت بهرهبرداری از آن ها در آینده
است. منظور
از راهبردهای فراشناختی ابزارهایی است که برای هدایت
راهبردهای شناختی و نظارت بر آنها به کار برده میشوند؛ یادگیرندگان موفق میتوانند
راهبردهای شناختی غیرمؤثر را با راهبردهای شناختی مؤثر جایگزین کنند.ارزیابی روشهای
حل مساله قبل از اجرای آن و همچنین ارزیابی نتایج آن از ویژگیهای لازم برای حل
مساله به شمار می رود. در طی فرایند حل مساله دانشآموزانی موفقترند که بیشتر بر
راهبردهای یادگیری احاطه دارند.
مقاله حاضر به
بحث در مورد این موضوع می پردازد که روش های بازآموزی اسنادی، راهبردهای شناختی و
فراشناختی چگونه می توانند به دانشآموزان کمک کنند تا به طور کارآمد تفکر و رفتار
خود را برای حل مسأله به کار گیرند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |