جلد 9، شماره 122 - ( 12-1392 )                   شماره 122 صفحات 39-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourmohamadrezatajrishi M, Jalil-Abkenar S S, Ashoori M. The Comparison of Attribution Retraining, Cognitive and Metacognitive Strategies on Math Problem-Solving in Intellectually Disabled Students. J Except Educ 2014; 9 (122) :28-39
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-270-fa.html
پورمحمدرضای تجریشی معصومه، جلیل آبکنار سیده سمیه، عاشوری محمد. مقایسه باز آموزی اسنادی، راهبردهای شناختی و فراشناختی در حل مسأله ریاضی در کودکان با کم توان ذهنی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 9 (122) :28-39

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-270-fa.html


1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- دانشگاه آزاد رودهن
چکیده:   (11671 مشاهده)

بازآموزی ‌اسنادی یک رویکرد مداخله‌ای است که هدف آن متوجه رفع مشکلات انگیزشی دانش‌آموزان در یادگیری و تغییر شیوه تفکر آنها در مورد اسنادهای علّی است که بر اساس آن اعتماد به نفس و سطح انتظار وی برای نیل به موفقیت را افزایش می یابد. از سوی دیگر، راهبردهای شناختی ابزارهای یادگیری هستند و هدف آن کمک به فراگیری، سازماندهی و ذخیره سازی دانش و مهارت و نیز سهولت بهره‌برداری از آن ها در آینده است. منظور از راهبردهای فراشناختی ابزار‌هایی است که برای هدایت راهبردهای شناختی و نظارت بر آن‌ها به کار برده می‌شوند؛ یادگیرندگان موفق می­توانند راهبردهای شناختی غیرمؤثر را با راهبردهای شناختی مؤثر جایگزین کنند.ارزیابی روش‌های حل مساله قبل از اجرای آن و همچنین ارزیابی نتایج آن از ویژگی‌های لازم برای حل مساله به شمار می رود. در طی فرایند حل مساله دانش‌آموزانی موفق‌ترند که بیشتر بر راهبردهای یادگیری احاطه دارند.

مقاله حاضر به بحث در مورد این موضوع می پردازد که روش های بازآموزی اسنادی، راهبردهای شناختی و فراشناختی چگونه می توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا به طور کارآمد تفکر و رفتار خود را برای حل مسأله به کار گیرند.

متن کامل [PDF 218 kb]   (2991 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1392/12/24 | ویرایش نهایی: 1393/9/24 | پذیرش: 1392/12/24 | انتشار: 1392/12/24 | انتشار الکترونیک: 1392/12/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.