jahan F, moradihaghighat R. Comparing the effectiveness of parenting based on
organizational skills and positive parenting on improving
parenting skills and the quality of parent-child interaction in
deaf and hard of hearing children. J Except Educ 2023; 4 (176) : 4
URL:
http://exceptionaleducation.ir/article-1-2524-fa.html
جهان فائزه، مرادی حقیقت رضوان. مقایسه اثربخشی والدگری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی و
والدگری مثبت بر بهبود مهارتهای فرزندپروری و کیفیت تعامل
والد-کودک در کودکان ناشنوا و کمشنوا. تعلیم و تربیت استثنایی. 1402; 4 (176) :58-70
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2524-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان ، delaram2459@gmail.com
چکیده: (579 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی والدگری مبتنی بر سازماندهی و والدگری مثبت بر بهبود مهارت های
فرزندپروری و کیفیت تعامل والد-کودک در کودکان ناشنوا در شهرستان سمنان انجام شد.
روش: این پژوهش به صورت شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران کودکان
ناشنوا و کم شنوا در سطح شهرستان سمنان در سال تحصیلی 1401 - 1400 بود. شانزده شرکت کننده این مطالعه به صورت
تصادفی در دو گروه آزمایشی فرزندپروری مثبت ) 8 نفر ( و مبتنی بر سازماندهی ) 8 نفر ( منتسب شدند. شرکت کنندگان به
پرسشنامه های فرزندپروری بامریند ) 1973 ( و رابطه والد-فرزند پیانتا ) 2011 ( قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بین گروه ها تفاوت معناداری وجود دارد و گروه والدگری مثبت
میانگین بالاتری نسبت به گروه والدگری مبتنی بر مهارت های سازمان دهی در مهارت های فرزندپروری و تعامل والد-کودک
دارد. بعالوه نتایج آزمون t زوجی نشان داد که تغییرات در دو گروه ا گرچه از پیش آزمون تا پس آزمون معنادار است، اما
تغییرات گروه والدگری مثبت بیشتر است.
نتیجه گیری: تعامل مادر با کودک یک امر پیچیده و چندبعدی است و باتوجه به ناشنوا بودن فرزند، این تعامل باید
از عوامل کلیدی مؤثری مانند نگرش، میزان پذیرش والدین، نحوه مدیریت و کنترل رفتار، حس شایستگی اجتماعی و
خویشتنداری، دانش و مهارت والدگری، خوش فکری والدین در تربیت کودک و ایجاد محیطی با حداقل تعارض برخوردار
باشد که در نتایج داده ها والدگری مثبت هم سویی بیشتری با این موارد داشته است.
شمارهی مقاله: 4
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
آسیب دیده شنوایی دریافت: 1401/6/26 | ویرایش نهایی: 1402/8/28 | پذیرش: 1402/5/10 | انتشار: 1402/8/28 | انتشار الکترونیک: 1402/8/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول