جلد 4، شماره 170 - ( 8-1401 )                   شماره 170 صفحات 46-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sohrabi N, behashtipour M, samani S, zarnaghash M. Comparing the effectiveness of timely intervention with the effectiveness of timely intervention along with family education on improving the cognitive ability of late learners. J Except Educ 2022; 4 (170) :35-46
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2519-fa.html
سهرابی نادره، بهشتی پور محسن، سامانی سیامک، زرنقاش مریم. مقایسه اثربخشی مداخله بهنگام با اثربخشی مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده بر بهبود توانایی شناختی نوآموزان دیرآموز. تعلیم و تربیت استثنایی 1401; 4 (170) :46-35

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2519-fa.html


1- دانشگاه ازاد ، Sohrabi_sh2006@yahoo.com
2- اداره اموزش و پرورش
چکیده:   (65 مشاهده)
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده بر بهبود
توانایی شناختی نوآموزان دیرآموز انجام شد.
روش: روش پژوهش، آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. 36 نوآموز دیرآموز به شیوه نمونه گیری در
دسترس به عنوان نمونه درنظر گرفته شد. به صورت تصادفی در سه گروه )دو گروه آزمایشیی و یک گروه گواه( جایگزین
شدند. گروه های آزمایشی 20 جلسه 90 دقیقه ای طی یک ماه آموزش دیدند. داده های به دست آمده از آزمون های
مهارت های پیش نیاز خواندن، ریاضی و نوشتن، آزمون وکسلر کودکان، آزمون لایتر و آدمک گودیناف با استفاده از روش
تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده بر عملکرد شناختی در آزمون
وکسلر و ازمون لی تر تأثیر داشته است اما بر آزمون آدمک گودیناف تأثیر نداشته است. نتایج آزمون توکی نیز نشان داد
که مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده در آزمون وکسلر با گروه گواه تفاوت معنادار داشتند اما در
آزمون لی تر تنها مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده معنادار بود. به ع الوه، در آزمون وکسلر مداخله بهنگام به همراه
آموزش خانواده اثربخشی بیشتری داشته است. مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده در آزمون
وکسلر اثربخشی متفاوتی مشاهده شد.
نتیجه گیری: یافته های این پژوهش در مجموع اثربخشی مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده بر
بهبود توانایی تحصیلی و عملکردشناختی نوآموزان دیرآموز را تأیید کرد.
 
متن کامل [PDF 283 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1401/6/14 | ویرایش نهایی: 1401/11/4 | پذیرش: 1401/8/15 | انتشار: 1401/11/4 | انتشار الکترونیک: 1401/11/4

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.