جلد 6، شماره 166 - ( 12-1400 )                   شماره 166 صفحات 48-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinkhanzadeh A, kmalipur D, Shakerinia I. Comparison of parent-child relationship, flexibility and family cohesion in parents of children with and without stuttering. J Except Educ 2022; 6 (166) :39-48
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2396-fa.html
حسین خانزاده عباسعلی، کمالی پور دلناز، شاکری نیا ایرج. مقایسه رابطه والد-کودک، انعطاف‌پذیری و انسجام خانواده در والدین کودکان با و بدون لکنت. تعلیم و تربیت استثنایی 1400; 6 (166) :48-39

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2396-fa.html


1- دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران ، Abbaskhanzade@gmail.com
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روا‌ن‌شناسی کودک، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3- دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (670 مشاهده)
هدف: لکنت زبان به عنوان یکی از شایع ترین اختلالات روانی کلام می تواند زمینه ساز بروز پیامدهای منفی بسیاری برای
فرد و خانواده شود و مشکلات روان شناختی، رفتاری و اجتماعی را به وجود بیاورد؛ بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع
پژوهش حاضر با هدف مقایسه جوّ عاطفی خانواده، رابطه والد-کودک و انعطاف پذیری و انسجام خانواده در والدین
کودکان با و بدون لکنت زبان انجام شد.
روش: در این پژوهش از روش علی مقایسه ای-پس رویدادی استفاده شد و جامعه آماری آن والدین کودکان 8 تا 12
سال دختر و پسر با و بدون لکنت زبان شهر رشت در سال 1399 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 60 نفر از هر دو گروه والدین
در دامنه سنی 30 تا 50 سال بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه
رابطه والد-کودک پیانتا ) 2011 ( و مقیاس ارزیابی انعطاف پذیری و انسجام خانواده اولسون و همکاران ) 1986 ( بود. جهت
تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته ها: نتایج بیانگر وجود تفاوت معنادار بین دو گروه والدین دارای کودک با و بدون لکنت زبان در متغیرهای رابطه
والد- کودک، انعطاف پذیری و انسجام خانواده بود ) 001 / .)p > 0
نتیجه گیری: نتایج نشان داد لکنت زبان می تواند بر شرایط خانوادگی، کارکردهای خانواده و رابطه کودک با والدین و دیگر
اعضا اثرات منفی گذاشته و همچنین خانواده نیز می تواند در کاهش یا افزایش لکنت زبان کودک مؤثر باشد؛ بنابراین، وجود
یک محیط غنی، آرام و رابطه متقابل درست و همچنین لزوم آموزش به خانواده بسیار حائز اهمیت است.
 
متن کامل [PDF 262 kb]   (229 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: اختلالات گفتار و زبان
دریافت: 1400/9/1 | ویرایش نهایی: 1401/2/6 | پذیرش: 1400/10/19 | انتشار: 1401/1/29 | انتشار الکترونیک: 1401/1/29

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.