1- گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول
2- گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول ، haroon_rashidi2003@yahoo.com
چکیده: (875 مشاهده)
چکیده
زمینه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرینات حرکتی ریتمیک بر هماهنگی ادرا کی-دیداری و کارکرد اجرایی
کودکان با اختلال یادگیری در سال 1398 بود.
روش: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان
با اختلال یادگیری شهر دزفول بود که از میان آنان 30 نفر به صورت هدفمند انتخاب و در 2 گروه 15 نفری آزمایشی و گواه
قرار داده شدند. ابزار پژوهش مقیاس ادرا کی-دیداری بندرگشتالت و پرسشنامه کولیچ بود. ابتدا پیش آزمون در 2 گروه اجرا
شد، سپس گروه آزمایشی به مدت 8 هفته تحت تمرینات حرکتی ریتمیک قرار گرفت. این جلسات به صورت گروهی و هفتگی
برگزار شد. در پایان، هر 2 گروه مورد سنجش پس آزمون قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که تمرینات حرکتی ریتمیک موجب کاهش اختلالات کارکرد
اجرایی و افزایش هماهنگی ادرا کی-دیداری کودکان با اختلال یادگیری شده است ) 001 / .)P>0
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت که تمرینات حرکتی ریتمیک یک درمان مؤثر برای کاهش
اختلالات کارکرد اجرایی و هماهنگی ادرا کی-دیداری باشد.
شمارهی مقاله: 4
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
مشکلات يادگيري دریافت: 1400/1/11 | ویرایش نهایی: 1402/6/20 | پذیرش: 1402/5/1 | انتشار: 1402/6/20 | انتشار الکترونیک: 1402/6/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول