جلد 3، شماره 175 - ( 6-1402 )                   شماره 175 صفحات 52-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ariyan A, haroon rashidi H. The effectiveness of rhythmic motor exercises on visual perceptual coordination and executive function in children with learning disabilities. J Except Educ 2023; 3 (175) : 4
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2332-fa.html
آریان احمد، هارون رشیدی همایون. اثربخشی تمرینات حرکتی ریتمیک بر هماهنگی ادرا کی-دیداری و کارکرد اجرایی کودکان با اختلال یادگیری. تعلیم و تربیت استثنایی. 1402; 3 (175) :44-52

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2332-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول
2- گروه روان‌شناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول ، haroon_rashidi2003@yahoo.com
چکیده:   (875 مشاهده)
چکیده
زمینه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرینات حرکتی ریتمیک بر هماهنگی ادرا کی-دیداری و کارکرد اجرایی
کودکان با اختلال یادگیری در سال 1398 بود.
روش: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان
با اختلال یادگیری شهر دزفول بود که از میان آنان 30 نفر به صورت هدفمند انتخاب و در 2 گروه 15 نفری آزمایشی و گواه
قرار داده شدند. ابزار پژوهش مقیاس ادرا کی-دیداری بندرگشتالت و پرسشنامه کولیچ بود. ابتدا پیش آزمون در 2 گروه اجرا
شد، سپس گروه آزمایشی به مدت 8 هفته تحت تمرینات حرکتی ریتمیک قرار گرفت. این جلسات به صورت گروهی و هفتگی
برگزار شد. در پایان، هر 2 گروه مورد سنجش پس آزمون قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که تمرینات حرکتی ریتمیک موجب کاهش اختلالات کارکرد
اجرایی و افزایش هماهنگی ادرا کی-دیداری کودکان با اختلال یادگیری شده است ) 001 / .)P>0
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت که تمرینات حرکتی ریتمیک یک درمان مؤثر برای کاهش
اختلالات کارکرد اجرایی و هماهنگی ادرا کی-دیداری باشد.
 
شماره‌ی مقاله: 4
متن کامل [PDF 257 kb]   (315 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1400/1/11 | ویرایش نهایی: 1402/6/20 | پذیرش: 1402/5/1 | انتشار: 1402/6/20 | انتشار الکترونیک: 1402/6/20

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.