جلد 5، شماره 165 - ( 10-1400 )                   شماره 165 صفحات 69-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahzadeh Rafi M. Reading in People with Down syndrome: “visual route” or “phonological route”?. J Except Educ. 2022; 5 (165) :57-69
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2330-fa.html
عبداله زاده رافی مهدی. خواندن در افراد با نشانگان دان: «مسیر دیداری » یا «مسیر واج شناختی ؟». تعلیم و تربیت استثنایی. 1400; 5 (165) :69-57

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2330-fa.html


دانشگاه ملایر ، rafi.mehdi@gmail.com
چکیده:   (1979 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: بسیاری از افراد با نشانگان دان خواندن را تا حدودی یاد می گیرند ولی نحوه یادگیری خواندن در آنها،
در بین پژوهشگران جای بحث بوده است. برخی از پژوهشگران مدعی بودند که با توجه به نقایص واج شناختی افراد
با نشانگان دان و توانایی های دیداری-فضایی قوی تر این افراد، آنها برای یادگیری خواندن بر «مسیر دیداری » تکیه
دارند و برخی دیگر، نشان دادند که «مسیر واج شناختی » نیز در یادگیری خواندن نقش دارد. هدف مقاله حاضر بررسی
و مقایسه نقش «مسیر دیداری » و «مسیر واج شناختی » در یادگیری و آموزش خواندن به افراد با نشانگان دان است.
مواد و روش: روش پژوهش حاضر مروری است، 50 مقاله پیشگام و جدید مرتبط با این موضوع از پایگاه های
Springer، Wiley، Elsevier، Taylor and Francis، SAGE Publications و Emerald بررسی شدند.
نتایج: بسیاری از افراد با نشانگان دان می توانند خواندن را دست کم در سطح کلمه یاد بگیرند. بااین حال،
پرا کندگی های زیادی در این زمینه وجود دارد. افراد با نشانگان دان در استفاده از «مسیر واج شناختی » برای خواندن
دچار مشکل هستند و اتکا آنها در خواندن بیشتر بر «مسیر دیداری » است. بااین حال، هر دو مسیر در یادگیری خواندن
نقش دارند، گرچه نقش «مسیر دیداری » پررنگ تر است.
نتیجه گیری: برای آموزش خواندن به افراد با نشانگان دان، می توان هم از روش آموزش کل خوانی کلمه که مبتنی بر
«مسیر دیداری » است و هم از روش آوایی که مبتنی بر «مسیر واج شناختی » است، استفاده کرد ولی ترکیب این دو روش،
کارایی بیشتری دارد؛ زیرا با اتکا به «مسیر دیداری » کودک فقط قادر خواهد بود کلمات آموزش داده شده را بخواند ولی
برای خواندن کلمات جدید، او به دانش حرف-صدا نیز نیاز دارد.
 
متن کامل [PDF 285 kb]   (90 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1400/1/4 | ویرایش نهایی: 1400/11/11 | پذیرش: 1400/8/22 | انتشار: 1400/9/28 | انتشار الکترونیک: 1400/9/28

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.