جلد 2، شماره 162 - ( ویژه نامه اختلالات رفتاری (در حال آماده سازی) 1400 )                   شماره 162 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdolrahimpour R, Bayrami M, Hashemtai Nosrabad T. Response Inhibition, Sustained Attention and Dimensions of Empathy in Children with Externalizing Disorder. J Except Educ. 2021; 2 (162)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2290-fa.html
عبدالرحیم پور رقیه، بیرامی منصور، هاشمی نصرت آباد تورج. بازداری‌پاسخ، توجه پایدار و ابعاد همدلی در کودکان با اختلال‌های رفتاری برون‌نمود. تعلیم و تربیت استثنایی. 1400; 2 (162)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2290-fa.html


1- ، کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، abdolrahimpour_r@yahoo.com
2- استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (1859 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال رفتاری برون‌نمود از شایع‌ترین اختلالات روان‌پزشکی دوره‌ کودکی است. از جمله مؤلفه‌های روان‌شناختی که در این کودکان تحت تأثیر قرار می‌گیرد، کارکردهای اجرایی و همدلی است. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی بازداری‌پاسخ، توجه پایدار و ابعاد همدلی در کودکان با اختلال‌های رفتاری برون‌نمود بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه‌‌‌‌ای بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دوره ابتدایی (سنین 8 تا 12 سال) شهر تبریز در سال تحصیلی 97_ 98 بود که تعداد 100 کودک مبتلا به اختلال‌های رفتاری برون‌نمود (50 دختر و 50 پسر)  و 100 کودک فاقد اختلال (50 دختر و 50 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند‌‌‌‌مرحله‌ای با استفاده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان فرم معلم انتخاب شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از آزمون‌های استروپ و عملکرد پیوسته و مقیاس همدلی دادس استفاده شد.  نتایج با روش تحلیل واریانس چند‌‌ متغیری در نرم افزار SPSS20 تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بازداری‌پاسخ، توجه پایدار، همدلی سرد و گرم در کودکان با اختلال‌های رفتاری برون‌نمود ضعیف‌تر از کودکان فاقد اخنلال  می‌باشد (57/40F=، 05/0> (p.
نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت کارکرد‌های اجرایی و همدلی در کودکان با اختلال‌های رفتاری برون‌نمود آسیب می‌بیند. شناسایی و فهم این عوامل می‌تواند به درک بهتر این اختلال و ارائه راهکارهای مختلف درمانی کمک کند.
     
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: اختلالات رفتاري
دریافت: 1399/10/30 | ویرایش نهایی: 1400/1/19 | پذیرش: 1400/2/20 | انتشار: 1400/5/11 | انتشار الکترونیک: 1400/5/11

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.