جلد 3، شماره 169 - ( 6-1401 )                   شماره 169 صفحات 46-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shojaee S, behzadi F. Regular Sleep Schedule: A Way to Prevent Emotional/Behavioral Problems in Children. J Except Educ 2022; 3 (169) :31-46
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2284-fa.html
شجاعی ستاره، بهزادی فرزانه. برنامه منظم خواب: روشی برای پیشگیری از مشکلات هیجانی رفتاری در کودکان. تعلیم و تربیت استثنایی. 1401; 3 (169) :31-46

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2284-fa.html


1- دانشگاه شیراز ، bahareman@shirazu.ac.ir
2- دانشگاه شیراز
چکیده:   (863 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: پیشگیری از مشکلات رفتاری کودکان برای والدین، معلمان، مربیان و روان شناسان بسیار مهم و
ضروری است. در این مقاله ابتدا به تعریف اختلال های هیجانی- رفتاری پرداخته شده است. سپس به عنوان روشی برای
پیشگیری از مشکلات رفتاری در کودکان؛ تدوین برنامه ی منظم خواب ارائه و در پایان نتیجه گیری صورت گرفته است.
روش: بررسی داده ها در پژوهش حاضر به صورت مروری نظام مند انجام گرفت. روش شناسی آن نیز مبتنی بر گردآوری،
طبقه بندی و خلاصه کردن یافته های مقالات علمی پژوهشی مرتبط با برنامه ی منظم خواب: روشی برای پیشگیری از
مشکلات هیجانی  رفتاری در کودکان از سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱ می الدی برگرفته از پایگاه های اطلاعاتی گوگل اسکالر،
الزویر، ابسکو، اسپرینگر، پروکواست، اریک، ایبوکی با کلید واژه های برنامه ی منظم خواب، مشکلات رفتاری، کودکان با
اختلال های رفتاری  هیجانی بودند که در جستجوی اولیه ۷۸ مقاله قابل مرور و بررسی انتخاب شدند که از بین آنها
۲۰ مقاله به دلیل عدم تناسب با موضوع، ۶ مقاله به علت قدیمی بودن و ۳ مقاله به علت تکراری بودن در چند پایگاه
اطلاعاتی حذف و در نهایت ۴۹ مقاله انتخاب شد.
یافته: از بین ۷۸ مقاله یافت شده براساس کلید واژه های مشخص شده تعداد ۴۹ مقاله قابل مرور و بررسی بود که در
زمینه علل و روش های ارزیابی و نحوه ی تدوین برنامه ی خواب مورد استفاده قرار گرفتند.
نتیجه گیری: تجارب بالینی حا کی از آن است که تدوین برنامه ی منظم خواب به عنوان روشی برای پیشگیری از مشکلات
رفتاری در کودکان ضروری است.
 
متن کامل [PDF 316 kb]   (342 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: اختلالات رفتاري
دریافت: 1399/10/30 | ویرایش نهایی: 1401/8/1 | پذیرش: 1401/6/9 | انتشار: 1401/8/1 | انتشار الکترونیک: 1401/8/1

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.