زمینه: پژوهش حاضر با هدف بررسی، تأثیر روش شاو (Shaw) بر حافظۀ کاری دانشآموزان با عملکرد هوشی مرزی پایۀ اول دبستان انجام شد.
روش: طرح پژوهش از نوع تکآزمودنی، با طرح خط پایۀ چندگانه (MBD ) در یک الگوی زمانی پلکانی با مرحلۀ پیگیری بود. به این منظور از بین دانشآموزان پایۀ اول دبستان شهر اصفهان در سال 96-95 تعداد 4 نفر به شیوۀ در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس هوش کودکان وکسلر ویرایش چهارم (WISC-IV) و مصاحبۀ بالینی استفاده شد. دانشآموزان با عملکرد هوشی مرزی 16 جلسه (هفتهای یکجلسه بهمدت40 دقیقه) تحت آموزش با روش شاو قرار گرفتند. دادههای آماری با روش تحلیل دیداری بررسی شدند .
یافتهها: نتایج درصد دادههای ناهمپوش (PND) و درصد همپوشی دادهها (POD)، و تحلیل درونموقعیتی و بینموقعیتی نشان داد اثر روش شاو در بهبود حافظۀ کاری کودکان با عملکرد هوشی مرزی معنادار است.
نتیجهگیری: روش شاو میتواند در کنار سایر روشها برای بهبود حافظۀ کاری دانشآموزان با عملکرد هوشی مرزی مؤثر بوده و از آن در آموزش و توانبخشی چنین دانشآموزانی استفاده کرد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |