۱- آموزش و پرورش ، mohamad_madhi@yahoo.com
۲- دانشگاه اصفهان
چکیده: (۲۱۵۹ مشاهده)
یافتههای پژوهشی نشان میدهند والدین دارای فرزند با نیازهای ویژه فشارهای بیشتری را در زمینههای مختلف تجربه میکنند که میتواند بر کارکردهای خانواده تأثیر گذاشته و منجر به ناسازگاری و آسیبپذیری شود. هدف از پژوهش حاضر معرفی الگویی چندوجهی و پرکاربرد جهت ارزیابی و تبیین سازگاری خانوادههای کودکان با نیازهای ویژه است. مقالۀ حاضر مروری است که با روش مرور نظاممند موضوع در وبگاههای معتبر علمی، به بررسی الگوی دوگانۀ «ای بی سی ایکس» پرداخته و ضمن بررسی اجزای الگو، روش کاربرد آن نیز ارائه شده است. الگوی دوگانۀ «ای بی سی ایکس» الگویی چندبُعدی در تبیین میزان فشار روانی و سازگاری خانوادههای کودکان با نیازهای ویژه است. با بهرهگیری از این الگو، متخصصان، مربیان و کارشناسان میتوانند ضمن ارزیابی مطلوب میزان سازگاری خانوادههای کودکان با نیازهای ویژه، مداخلههای مناسبی برای بهبود عملکرد این خانوادهها انجام دهند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
عمومي دریافت: 1398/5/10 | ویرایش نهایی: 1399/10/14 | پذیرش: 1398/7/13 | انتشار: 1399/4/1 | انتشار الکترونیک: 1399/4/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول