جلد 2، شماره 160 - ( 4-1399 )                   شماره 160 صفحات 51-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

madhi M. Assessment and Intervention in the Adaption Process of Families of Children with Special Needs: Introducing the Double ABCX Model. J Except Educ. 2020; 2 (160) :51-60
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1450-fa.html
مدحی محمد، قمرانی امیر. ارزیابی و مداخله در فرایند سازگاری خـانواده‌های کودکان با نیازهای ویژه: مــعرفـی الگوی دوگانۀ «ای بی سی ایکس». تعلیم و تربیت استثنایی. 1399; 2 (160) :51-60

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1450-fa.html


1- آموزش و پرورش ، mohamad_madhi@yahoo.com
2- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (434 مشاهده)
یافتههای پژوهشی نشان میدهند والدین دارای فرزند با نیازهای ویژه فشارهای بیشتری را در زمینههای مختلف تجربه میکنند که میتواند بر کارکردهای خانواده تأثیر گذاشته و منجر به ناسازگاری و آسیبپذیری شود. هدف از پژوهش حاضر معرفی الگویی چندوجهی و پرکاربرد جهت ارزیابی و تبیین سازگاری خانوادههای کودکان با نیازهای ویژه است. مقالۀ حاضر مروری است که با روش مرور نظاممند موضوع در وبگاههای معتبر علمی، به بررسی الگوی دوگانۀ «ای بی سی ایکس» پرداخته و ضمن بررسی اجزای الگو، روش کاربرد آن نیز ارائه شده است. الگوی دوگانۀ «ای بی سی ایکس» الگویی چندبُعدی در تبیین میزان فشار روانی و سازگاری خانوادههای کودکان با نیازهای ویژه است. با بهرهگیری از این الگو، متخصصان، مربیان و کارشناسان میتوانند ضمن ارزیابی مطلوب میزان سازگاری خانوادههای کودکان با نیازهای ویژه، مداخلههای مناسبی برای بهبود عملکرد این خانوادهها انجام دهند.
متن کامل [PDF 337 kb]   (97 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1398/5/10 | ویرایش نهایی: 1399/10/14 | پذیرش: 1398/7/13 | انتشار: 1399/4/1 | انتشار الکترونیک: 1399/4/1

ارسال پیام به نویسنده مسئول