1- دانشگاه اصفهان ، armohseni1368@gmail.com
2- دانشگاه اصفهان
چکیده: (3018 مشاهده)
زمینه: آسیب در کارکـردهای اجتماعی یکی از ویژگیهای برجستۀ اختلال طیف اُتیسم است کـه نیـازمند توجه و مداخله در طـول زنـدگی فـرد به ویـژه در دوران نوجـوانی است. پـژوهـش حـاضر بـا هـدف معرفی برنـامۀ آموزش و غنیسـازی مهـارتهای ارتبـاطی (PEERS) برای نوجوانان با اختلال طیف اُتیسم (ASD) انجام گرفت.
نتیجهگیری: نتایج بررسی نشان داد که برنامۀ آموزش و غنیسـازی مهارتهای ارتباطی (PEERS)، برنامهای منوالایز شده برای آموزش و غنیسازی مهارت های ارتباطی است و یکی از تنها مداخلات مبتنی بر شواهد است که تمرکز بر مهارت های اجتماعی نوجوانان با اختلال طیف اُتیسم دارد. درسها به صورت روزانه در کلاسهای 30-60 دقیقهای به صورت پیوسته، طی 4-5 روز در هفته و در بازۀ زمانی 14 هفته تدریس میشود. مهمترین جنبههای برنامه شامل پشتیبانی تجربی، استفاده از والدین در برنامه و توجه به مهارتهای ارزشمند اجتماعی است.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
اتيسم دریافت: 1398/3/9 | ویرایش نهایی: 1399/1/24 | پذیرش: 1398/9/25 | انتشار: 1399/1/24 | انتشار الکترونیک: 1399/1/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول