1- دانشگاه بجنورد ، anesayan@gmail.com
2- دانشگاه ملایر
چکیده: (3180 مشاهده)
هدف: آزاردیدگی و غفلت هیجانی یکی از عوامل آسیب زننده به عملکرد و رشد کودکان است که اغلب میتوان اثرات ناشی از آن را در زندگی بزرگسالی آنها نیز مشاهده کرد. هدف این پژوهش پیشبینی اختلال هیجانی بر اساس شدت آزاردیدگی در دانش آموزان است.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد. جامعه این پژوهش را کلیه دانشآموز متوسطه اول شهر جاجرم تشکیل داد. 519 دانشآموز با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. این دانشآموزان پرسشنامه خودگزارشدهی نوجوان و پرسشنامه آزاردهی هیجانی را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که آزاردیدگی هیجانی با اختلالهای هیجانی دردانش آموزان رابطه مستقیم دارد. یعنی با افزایش آزاردیدگی هیجانی، نشانههای اختلالهای هیجانی دانش آموزان افزایش مییابد.
نتیجه گیری: یافتههای پژوهش نشان داد که بین آزاردیدگی و اختلالهای هیجانی در دانشآموزان رابطه وجود دارد، بنابراین معلمان و مدیران باید به این مساله توجه بیشتری داشته باشند.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
اختلالات رفتاري دریافت: 1397/3/20 | ویرایش نهایی: 1399/1/24 | پذیرش: 1397/8/5 | انتشار: 1399/1/24 | انتشار الکترونیک: 1399/1/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول