1- دانشگاه علامه طباطبایی ، m.nik60@gmail.com
2- دانشگاه علامه طباطبایی
3- سازمان آموزش و پرورش استثنایی
4- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده: (4049 مشاهده)
یکی از مسائلی که از دیرباز تا کنون مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته، اختلال یادگیری است، اصطلاح اختلال یادگیری را اولین بار ساموئل کرک در سال 1963 برای توصیف گروهی از کودکان که در تحول زبان، گفتار، خواندن و مهارتهای ارتباطی دچار اختلال بودند، پیشنهاد کرد و علت این اختلالها را آسیب مغزی و بدکارکردی مغز میدانست. در رویکرد آدلر-درایکورس بسیاری از وضعیت های منتسب به اختلال یادگیری، مشکل یادگیری نامیده میشود که ناشی از عوامل گوناگونی مانند کمبود دلگرمی، مشکل آموزش مناسب، نداشتن احساس تعلق، ضعف در احساس قابلیت، خودپنداره ضعیف، عدم همکاری و سبک زندگی نامناسب ایجاد میشود. مقاله حاضر به بررسی هر یک از این عوامل بر مشکلات یادگیری میپردازد. بدین منظور مقالههای مرتبط با رویکرد آدلر -درایکورس به مشکلات خواندن در پایگاههای اطلاعاتی اسکوپوس، اریک، پابمد و موتور جستجوی گوگل با استفاده از واژههای کلیدی اختلال خواندن و روانشناسی فردی و واژههای مرتبط جستجو و بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان داد که بهبود احساس تعلق، دلگرمی، احساس قابلیت، به حساب آمدن، خودپنداره و سبک زندگی دانشآموزانِ با مشکل خواندن میتواند به پیشرفت خواندن در این دانشآموزان کمک کند.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
مشکلات يادگيري دریافت: 1397/2/29 | ویرایش نهایی: 1397/5/14 | پذیرش: 1397/2/29 | انتشار: 1397/3/20 | انتشار الکترونیک: 1397/3/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول