1- دانشگاه اصفهان ، armohseni1368@gmail.com
2- دانشگاه اصفهان
چکیده: (3995 مشاهده)
زمینه: اختلال طیف اُتیسم (ASD) یکی از اختلالهای عصبی رشدی که مسائل و مشکلات بسیاری در زمینه مهارتهای اجتماعی و ارتباطی برای کودکان به همراه دارد. برای مقابله با مشکلات کودکان، روشهای مختلف بر مبنای جهتگیریهای متفاوت ابداع شده است. پژوهش مروری حاضر با هدف معرفی برنامه سان-رایز (SRP) برای کودکان با اختلال طیف اُتیسم انجام گرفته است. این برنامه بر مبنای تحلیل رفتار کاربردی (ABA) تدوین شده است، اما تفاوتهای قابلملاحظهای با آن دارد. برنامه سان-رایز (SRP) جزء مداخلات فشرده به شمار میرود که 5 روز در هفته (40 ساعت) اجرا میشود. در این برنامه به والدین آموخته میشود تا به فرزند خود عشق بورزند، به او احترام بگذارند و او را «آنچنان که هست» بپذیرند، تا از طریق این پذیرش، فرزند خود را به برقراری ارتباط دو جانبه در محیط آرامبخش خانه تشویق کنند.
نتیجه گیری: یافتههای پژوهشی نیز ثابت کردهاند که این برنامه، مهارتهای ارتباطی و اجتماعی کودکان با اختلال طیف اُتیسم را بهبود میبخشد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
اتيسم دریافت: 1396/12/5 | ویرایش نهایی: 1398/7/30 | پذیرش: 1397/4/4 | انتشار: 1397/5/29 | انتشار الکترونیک: 1397/5/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول