1- دانشگاه علامه طباطبایی ، elhamtavakoli1988@gmail.com
2- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (11109 مشاهده)
زمینه: استثناییهای دوگانه را گروهی تشکیل می دهند که در کنار بعد تیزهوشی، مشکلات رفتاری، اجتماعی، هیجانی یا تحصیلی دارند و از میان گروههای استثنایی بیشترین سوء تعبیرها و قضاوت های نادرست در موردشان وجود دارد و بیشتر از تمامی گروههای استثنایی مورد غفلت قرار گرفته اند. والدین، معلمان و متخصصان همگی در شناسایی همزمان نشانه های هوش بالا و در عین حال ناتوانی های این گروه، عاجزند. به دلیل این مشکلات تشخیصی، با مسائل عمده ای پیرامون این گروه رو به رو هستیم. از جمله این که توانمندی های آنها را به عنوان زیرگروهی از تیزهوشان که سرمایههای انسانی جوامع هستند، از دست می دهیم.
نتیجه گیری: از آنجا که شناسایی و مداخله زودهنگام برای این گروه می تواند از بسیاری از مشکلات بعدی از جمله پدیده کم پیشرفتی و مشکلات روانی، اجتماعی آنها در آینده جلوگیری کند، در این مقاله تلاش شده است تا نحوه شناسایی، ویژگیها و مشکلات کودکان استثنایی دوگانه جهت آشنایی بیشتر متخصصان با این گروه مطرح شوند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
عمومي دریافت: 1392/8/13 | ویرایش نهایی: 1393/9/23 | پذیرش: 1392/10/3 | انتشار: 1393/4/24 | انتشار الکترونیک: 1393/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول