جلد 4، شماره 141 - ( مهر و آبان 1395 )                   شماره 141 صفحات 25-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahbar Karbasdehi F, Hosseinkhanzadeh A, Rahbar Karbasdehi E. Comparison between Occupational Stress and Occupational Satisfaction among the Teachers of Students with Intellectual Disability and Teachers of Regular Students. Exceptional Education. 2016; 4 (141) :25-31
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-901-fa.html
رهبر کرباسدهی فاطمه، حسین خانزاده عباسعلی، رهبر کرباسدهی ابراهیم. مقایسه تنیدگی‌شغلی و رضایت‌شغلی در معلمان دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی و معلمان دانش‌آموزان عادی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 4 (141) :25-31

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-901-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد ، fatemeh.rahbar.karbasdehi@gmail.com
2- دانشیار دانشگاه گیلان
3- دانشجوی کارشناسی
چکیده:   (4176 مشاهده)

زمینه: آموزش دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی همواره به انرژی و انگیزه بسیار زیادی نیاز دارد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تنیدگی‌شغلی و رضایت‌شغلی معلمان دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی و معلمان دانش‌آموزان عادی انجام شد.

روش: این پژوهش علی- مقایسه‌ای روی 120معلم زن و مرد (60معلم دانش‌آموز با کم‌توانی‌ذهنی و60معلم دانش‌آموز عادی) شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 95-1394 انجام شد. روش نمونه‌گیری به شیوه دردسترس انجام شد و برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس رضایت‌شغلی بری فیلد و روث (1951) و تنیدگی شغلی صفارزاده (1377) استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس دوراهه نشان داد که بین معلمان دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی و معلمان دانش‌آموزان عادی در رضایت‌شغلی تفاوت معنی‌داری وجود دارد (001/0>P) ولی در تنیدگی‌شغلی 2گروه تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0P>) و معلمان زن نسبت به معلمان مرد رضایت شغلی کمتر و تنیدگی شغلی بیشتری را تجربه می‌کنند (01/0>P).

نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه‌گیری کرد که تدریس دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی به علت دشواری‌ها و چالش‌هایی که برای معلمان ایجاد می‌کند، بر رضایت‌شغلی آن‌ها تاثیر منفی دارد، بنابراین از طریق فراهم آوردن امکانات رفاهی بیشتر و تلاش در جهت کاهش دغدغه‌ها و مشکلات معلمان کودکان با کم‌توانی‌ذهنی می‌توان سطوح رضایت‌ شغلی آن‌ها را افزایش داد.

واژه‌های کلیدی: تنیدگی‌شغلی، رضایت‌شغلی، معلمان
متن کامل [PDF 269 kb]   (1407 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۹/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۹ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۵/۸/۱۹

ارسال پیام به نویسنده مسئول