janalipour M, deldar M, memari M, qorbanpoor A. The mediating role of resilience in the relationship between
attachment styles and life satisfaction in mothers with
children with learning disabilities. J Except Educ 2025; 2 (186) : 2
URL:
http://exceptionaleducation.ir/article-1-2717-fa.html
جانعلی پور چنارودخانی مجتبی، دلدار گوهردانی مریم، معماری مرضیه، قربانپور لفمجانی امیر. نقش میانجی تابآوری در رابطه بین سبکهای دلبستگی و رضایت از
زندگی در مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری. تعلیم و تربیت استثنایی. 1404; 2 (186) :19-30
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2717-fa.html
1- دانشگاه گیلان
2- پیام نور
3- دانشگاه گیلان ، qorbanpoorlafmejani@gmail.com
چکیده: (110 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی تاب آوری در رابطه بین سبک های دلبستگی و رضایت از
زندگی در مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری بود.
روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای فرزند با اختلال
یادگیری که فرزندانشان تحت آموزش در مرا کز اختلالات یادگیری آموزش وپرورش شهرستان رشت در سال 1402 بودند.
225 نفر به روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل؛ پرسشنامه جمعیت شناختی
محقق ساخته، مقیاس سبک های دلبستگی کالینز ) 1996 (، مقیاس رضایت از زندگی داینر و همکاران ) 1985 ( و مقیاس
تاب آوری کانر و دیوید سون ) 2003 ( بود. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون، مدل یابی معادلات ساختاری و
نرم افزارهای SPSS-27 و AMOS-24 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: رابطه معنا داری بین 4 متغیر سبک ایمن، سبک اجتنابی، سبک اضطرابی/ دوسوگرا و تاب آوری با متغیر
وابسته رضایت از زندگی مشاهده شد ) 05 / p>0 (. نقش میانجی تاب آوری در رابطه سبک دلبستگی اجتنابی و رضایت
از زندگی و در رابطه سبک دلبستگی اضطرابی/ دوسوگرا و رضایت از زندگی تأیید شد ) 05 / p>0 (؛ میانجی تاب آوری در
رابطه سبک دلبستگی ایمن و رضایت از زندگی تأیید نشد ) 05 / p<0 (. متغیرهای مستقل و میانجی توانستند 59 درصد از
واریانس رضایت از زندگی را تبیین کنند.
نتیجه گیری: متخصصان می توانند با بهره مندی از توانائی تاب آوری در درمان مادران با سبک های دلبستگی ناایمن
که دارای فرزند با اختلال یادگیری هستند، گام مهمی در جهت اصلاح و افزایش رضایت از زندگی آنان بردارند.
شمارهی مقاله: 2
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
مشکلات يادگيري دریافت: 1402/11/16 | ویرایش نهایی: 1404/4/29 | پذیرش: 1403/11/8 | انتشار: 1404/4/29 | انتشار الکترونیک: 1404/4/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول