جلد 5، شماره 165 - ( 10-1400 )                   شماره 165 صفحات 56-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afsari M, Zeinali A. The effect of parental management training on reducing of oppositional defiant disorder in mentally retarded students. J Except Educ 2022; 5 (165) :47-56
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2240-fa.html
افسری مهسا، زینالی علی. تأثیر آموزش مدیریت والدین در کاهش اختلال نافرمانی مقابله ای دانش آموزان کم توان ذهنی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1400; 5 (165) :47-56

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2240-fa.html


1- گروه روان شناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران ، cognition20@yahoo.com
چکیده:   (2867 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: دانش آموزان کم توان ذهنی، اختلال نافرمانی مقابله ای بیشتری در مقایسه با کودکان عادی دارند.
بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش مدیریت والدین در کاهش علایم اختلال نافرمانی مقابله ای دانش آموزان
کم توان ذهنی انجام گرفت.
روش: این پژوهش از نوع روش نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و آزمایشی بود. جامعه
آماری، شامل والدین دانش آموزان کم توان ذهنی مدارس استثنایی شهر سلماس در سال 1397 - 1398 بود. ۳۰ نفر از
افراد واجد شرایط به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر ) و آزمایشی
( 15 نفر ) جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها، از مقیاس اختلال رفتار مخرب ( ۱۹۹2 ) استفاده شد. در این پژوهش،
گروه آزمایشی 8 جلسه آموزش مدیریت والدین را به صورت گروهی دریافت کردند و گروه کنترل، مداخله ای دریافت
نکرد.
یافته ها: برای تحلیل داده های پژوهش از تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج داده های پژوهش نشان
داد که آموزش مدیریت والدین در کاهش علایم اختلال نافرمانی مقابله ای مؤثر است ( p>./.5).
نتیجه گیری: براساس یافته های به دست آمده، می توان نتیجه گرفت که آموزش مدیریت والدین، روش کارآمدی در
بهبود علایم اختلال نافرمانی مقابله ای دانش آموزان کم توان ذهنی است.
 
متن کامل [PDF 300 kb]   (400 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1399/8/30 | ویرایش نهایی: 1400/11/11 | پذیرش: 1400/6/12 | انتشار: 1400/6/12 | انتشار الکترونیک: 1400/6/12

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.