آموزش و پرورش استثنایی ، azizimarziyeh12@gmail.com
چکیده: (3604 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: کسب اطلاعات درزمینه ی عوامل زمینهساز اختلالهای رفتاری در دانشآموزان با اختلال های یادگیری ویژه بهعنوان جمعیت در معرض خطر جهت طراحی، آماده ساختن و ارتقای خدمات روانشناسی و درمانی مناسب باهدف کاهش پیامدهای منفی و رشد اختلال های روانی بعدی و بهبود کارکرد این گروه از دانش آموزان ضروری است. پژوهش حاضر باهدف پیشبینی اختلالهای رفتاری بر اساس سبکهای فرزند پروری در کودکان با اختلالهای یادگیری ویژه انجامشده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی بود که به روش همبستگی از نوع مدل پیش بینی انجام گرفت. جامعه آماری آن را کودکان با اختلال های یادگیری ویژه مراجعه کننده به مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال یادگیری ویژه شهرستانهای استان تهران تشکیل دادند. با استفاده از نمونهگیری در دسترس ، 130 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بامریند و سیاهه رفتاری کودک برای سنین 18-6 سال نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ گردآوری شدند و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره با نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها و نتیجه گیری : نتایج نشان داد بین مولفه سبک فرزندپروری مقتدرانه و مستبدانه با هیچیک از مولفه های اختلال رفتاری کودکان با اختلال های یادگیری ویژه همبستگی معنادار وجود ندارد و تنها سبک فرزندپروری سهل گیرانه همبستگی منفی و معناداری با مشکلات برونسازیشده کودکان با اختلال های یادگیری ویژه دارد. در این پژوهش با توجه به نتایج بهدستآمده، سبک فرزندپروری سهلگیرانه پیش بینی کننده معناداری برای اختلال های رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال های یادگیری ویژه است.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
مشکلات يادگيري دریافت: 1396/8/12 | ویرایش نهایی: 1398/7/30 | پذیرش: 1397/8/8 | انتشار: 1397/10/21 | انتشار الکترونیک: 1397/10/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول