Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1397
4
1
gregorian
2018
7
1
2
151
online
1
fulltext
fa
پیشبینی اختلالهای رفتاری بر اساس سبکهای فرزندپروری در کودکان با اختلالهای یادگیری ویژه
Prediction of behavioral disorders based on parenting styles in children with learning disabilities
مشکلات يادگيري
مشکلات یادگیری
اصیل پژوهشی
Original Article
<strong>چکیده </strong><br>
<strong>زمینه و هدف:</strong> کسب اطلاعات درزمینه­ ی عوامل زمینه­ساز اختلالهای رفتاری در دانش<span dir="LTR">­</span>آموزان با اختلال­ های یادگیری ویژه بهعنوان جمعیت در معرض خطر جهت طراحی، آماده ساختن و ارتقای خدمات روانشناسی و درمانی مناسب باهدف کاهش پیامدهای منفی و رشد اختلال­ های روانی بعدی و بهبود کارکرد این گروه از دانش ­آموزان ضروری است<span dir="LTR">.</span> پژوهش حاضر باهدف پیشبینی اختلالهای رفتاری بر اساس سبکهای فرزند پروری در کودکان با اختلالهای یادگیری ویژه انجامشده است.<br>
<strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی بود که به روش همبستگی از نوع مدل پیش ­بینی انجام گرفت. جامعه آماری آن را کودکان با اختلال­ های یادگیری ویژه مراجعه­ کننده به مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال یادگیری ویژه شهرستان<span dir="LTR">­</span>های استان تهران تشکیل دادند<span dir="LTR">.</span> با استفاده از نمونه­گیری در دسترس ، 130 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. داده­ ها با استفاده از پرسشنامه شیوه­های فرزندپروری بامریند و سیاهه رفتاری کودک برای سنین 18-6 سال نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ گردآوری شدند و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره با نرمافزار <span dir="LTR">SPSS</span> مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.<br>
<strong>یافتهها و نتیجه­ گیری :</strong> نتایج نشان داد بین مولفه سبک فرزندپروری مقتدرانه و مستبدانه با هیچ­یک از مولفه­ های اختلال رفتاری کودکان با اختلال ­های یادگیری ویژه همبستگی معنادار وجود ندارد و تنها سبک فرزندپروری سهل­ گیرانه همبستگی منفی و معناداری با مشکلات برون­سازی­شده کودکان با اختلال­ های یادگیری ویژه دارد. در این پژوهش با توجه به نتایج بهدستآمده، سبک فرزندپروری سهل­گیرانه پیش ­بینی­ کننده­ معناداری برای اختلال­ های رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال­ های یادگیری ویژه است.<br>
<p>Acquiring information on the causes of behavioral disorders in students with special learning disorders as a high-risk population for designing, preparing and promoting appropriate psychological and therapeutic services with the aim of reducing negative outcomes and the development of further mental disorders and improving the function of this group of the students is essential.This study aimed at assess The role of parenting styles in predicting LD children behavioural disorder was conducted.This research method was a descriptive study was conducted using correlation and prediction model and statistical population formed by children with learning disorders referred to the education and rehabilitation centers of special learning disorders in Tehran Province<span dir="RTL">. </span> By Purposive and voluntary samples, 130 subjects were selected. Data collection was included Baumrind's parenting styles questionnaire and Child Behavior Checklist for ages 6-18 Achenbach system of empirically based assessment (CBCL). data using Pearson’s Correlation Coefficient and multiple regression analysis was performed with SPSS software. The results showed that there is not no significant correlation among the authoritative and authoritarian parenting style with any of the components of behavioral disorders in LD children, and only the permissive parenting style was a significant predictor for LD children's externalizing problems. According to the results obtained in this study, Permissive parenting style significant predictors of behavioral disorders in children with special learning disorders.</p>
کلید واژه ها : اختلال های رفتاری کودکان , اختلال های یادگیری ویژه , سبک های فرزندپروری.
behavioural disorders, special learning disorders, parenting styles
9
16
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-12-1466-1&slc_lang=fa&sid=1
marziyeh
azizi
مرضیه
عزیزی
azizimarziyeh12@gmail.com
0069708290
10031947532846009119
Yes
Exceptional education
آموزش و پرورش استثنایی