1- ، nashriyeh2005@yahoo.com
چکیده: (4396 مشاهده)
زمینه: در جدیدترین تعریف اختلال یادگیری ویژه که در سال 2013 توسط انجمن روانپزشکی آمریکا در ویرایش پنجم راهنمای آماری و تشخیصی اختلالهای روانی به عمل آمده، اختلال یادگیری ویژه به عنوان یک اختلال رشدیعصب مطرح شده که بر یادگیری تأثیر میگذارد. در این ویرایش اصطلاح ناتوانی یادگیری به اختلال یادگیری ویژه تغییر نام یافته است. رویکردهای شناسایی اختلال یادگیری ویژه در حال تغییر است و در حقیقت، شامل رویکرد اندازهگیری مبتنی بر برنامۀ درسی، الگوی پژوهشمحورِ جایگزین، رویکرد تمایز میان هوشبهر و پیشرفت تحصیلی، و رویکرد پاسخ به مداخله میشود. ملاک تشخیصیِ ناهماهنگی بهرۀ هوشی و پیشرفت تحصیلی به علت تأخیر در شناسایی، الگوی «انتظار به سوی شکست» نامیده و حذف شده و از طرف دیگر، رویکرد پاسخ به مداخله جایگزین آن شده است. مراحل شناسایی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه برای آموزش ویژه نیز شامل یافتن کودک، ارجاع، ارزیابی و تعیین واجد شرایط بودن برای آموزش ویژه میشود.
نتیجه گیری: در پایان، رهنمودهایی برای معلمان و والدین ارائه شده است. انتظار میرود که به رویکردهای شناسایی و مراحل آن و همچنین راهنمایی معلمان و والدین توجه ویژهای شود.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
مشکلات يادگيري دریافت: 1398/1/18 | ویرایش نهایی: 1398/10/10 | پذیرش: 1398/1/18 | انتشار: 1398/1/18 | انتشار الکترونیک: 1398/1/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول