، nashriyeh2005@yahoo.com
چکیده: (3294 مشاهده)
زمینه: برخی مشکلات یا ناکارآمدیها در شیوههای آموزشی ناشنوایان را میتوان ناشی از این امر دانست که حق آموزشی و نیاز ناشنوا به فراگیری علوم، دروس و دانشهای رایج در نظام آموزشی کشور، با نیاز وی به یادگیری زبان فارسی به صورت مجزا پاسخ داده نمیشود و اصولاً به مجزا بودن این دو نیاز آموزشی، به خصوص برای کودکان ناشنوا توجه نمیشود. دراین مقاله با استناد به یافتههای پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی نشان خواهیم داد که دانشآموز ناشنوا فردی دوزبانه است و زبان فارسی زبان اصلی وی نیست.
نتیجه گیری: از این رو راهکار پیشنهادی برای آموزش ناشنوایان که در این مقاله ارائه میشود، راهکار آموزش دوزبانه است. بدین صورت که علوم و دروس مختلف رایج در نظام آموزشی کشور را به زبان اول ناشنوایان، یعنی به زبان اشاره به او آموزش دهیم و یادگیری زبان فارسی را با روشهای مخصوص آموزش زبان دوم و در مسیر موازی ببریم.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آسیب دیده شنوایی دریافت: 1398/1/18 | ویرایش نهایی: 1398/10/10 | پذیرش: 1398/1/18 | انتشار: 1398/1/18 | انتشار الکترونیک: 1398/1/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول