1- آموزش و پرورش ، exceptionalhelper@gmail.com
2- آموزش و پرورش
چکیده: (12122 مشاهده)
ارزیابی سیالی کلامی بخش مهمی از ارزیابی های عصب روانشناختی است که میتواند موجب تبیین و درک بهتر نارساخوانی گردد. هدف پژوهش حاضر مقایسه کودکان نارساخوان در دو حیطه آوایی و معنایی سیالی کلامی میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع علّی مقایسه ای است. نمونه مورد نظر شامل 30 کودک نارساخوان شهر اهواز است که به روش نمونهگیری هدفمند با مراجعه به مراکز مشکلات ویژه یادگیری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس هوشی تجدید نظر شده وکسلر کودکان و آزمون نارساخوانی (نما) میباشد. داده های بهدست آمده با استفاده از t تست گروههای وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بهدست آمده نشان داد بین توانایی سیالی کلامی آوایی و معنایی کودکان نارساخوان تفاوت معنادار وجود دارد و توانایی سیالی کلامی معنایی آنها به طور معناداری بالاتر از سیالی کلامی آوایی است. نتایج این پژوهش ضمن حمایت از نظریه نقص تواناییهای زبانی و آگاهی واجی در کودکان نارساخوان میتواند در جهت طراحی و تدوین برنامه های درمانی نارساخوانی نیز تلویحات مناسبی داشته باشد.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
عمومي دریافت: 1392/7/27 | ویرایش نهایی: 1393/9/23 | پذیرش: 1392/7/28 | انتشار: 1393/4/7 | انتشار الکترونیک: 1393/4/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول