جلد 2، شماره 124 - ( 3-1393 )                   شماره 124 صفحات 18-24 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nazary S, sayahi H. Comparison of Phonemic and Semantic Verbal Fluency in Dyslexic Students. Exceptional Education. 2014; 2 (124) :18-24
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-93-fa.html
نظری سمیه، سیاحی حیدر. مقایسه سیالی کلامی آوایی و معنایی در دانش آموزان نارساخوان. تعلیم و تربیت استثنایی. 1393; 2 (124) :18-24

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-93-fa.html


1- آموزش و پرورش ، exceptionalhelper@gmail.com
2- آموزش و پرورش
چکیده:   (8385 مشاهده)
ارزیابی سیالی کلامی بخش مهمی از ارزیابی های عصب روان‌شناختی است که می‌تواند موجب تبیین و درک بهتر نارساخوانی گردد. هدف پژوهش حاضر مقایسه کودکان نارساخوان در دو حیطه آوایی و معنایی سیالی کلامی می‌باشد. روش پژوهش حاضر از نوع علّی مقایسه ای است. نمونه مورد نظر شامل 30 کودک نارساخوان شهر اهواز است که به روش نمونه‌گیری هدفمند با مراجعه به مراکز مشکلات ویژه یادگیری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس هوشی تجدید نظر شده وکسلر کودکان و آزمون نارساخوانی (نما) می‌باشد. داده های به‌دست آمده با استفاده از t تست گروه‌های وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به‌دست آمده نشان داد بین توانایی سیالی کلامی آوایی و معنایی کودکان نارساخوان تفاوت معنادار وجود دارد و توانایی سیالی کلامی معنایی آن‌ها به طور معناداری بالاتر از سیالی کلامی آوایی است. نتایج این پژوهش ضمن حمایت از نظریه نقص توانایی‌های زبانی و آگاهی واجی در کودکان نارساخوان می‌تواند در جهت طراحی و تدوین برنامه های درمانی نارساخوانی نیز تلویحات مناسبی داشته باشد.
متن کامل [PDF 632 kb]   (1211 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۲۷ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۳/۹/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۷ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۳/۴/۷

ارسال پیام به نویسنده مسئول