هدف از این مطالعه، توضیح ارتباط
بین ابعاد 5 گانهی شخصیت و فرسودگی شغلی در معلمان مدارس استثنایی استان خراسان
شمالی میباشد.96 معلم از مدارس استثنایی استان خراسان شمالی، ابزارهای این پژوهش
را کامل کردند: 1- پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلچ شامل
22آیتم که در سه زیرمقیاس: فرسودگی عاطفی، نقصان موفقیت فردی و مسخ شخصیت، فرسودگی
شغلی معلمان را ارزیابی میکند. پرسشنامه مدل 5 عاملی شخصیت با 44 سوال ابعاد
مختلف شخصیت شامل: برونگرایی، توافقپذیری، وظیفهشناسی، روانرنجوری و گشودگی به
تجارب را ارزیابی میکند. ثبات درونی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای
کرونباخ به ترتیب 0.77و 0.81به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای
کالموگروف اسمیرنوف یک نمونهای و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنیداری 05/0 ≤ P استفاده شد. نتایج یافتهها
نشان داد که افراد با سطوح بالاتر روان رنجوری و سطوح پایینتر برونگرایی، توافقپذیری،
وظیفهشناسی و گشودگی به تجارب بیشتر در معرض فرسودگی شغلی قرار میگیرند.
بنابراین اگر آموزش و پرورش از یک ارزشیابی شخصیت به عنوان قسمتی از فرایند و
سیستم استخدام، استفاده نمایند، میتوانند معلمانی که احتمالاً دچار فرسودگی شغلی
خواهند شد، را شناسایی کنند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |