زمینه: استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی- یادگیری تاثیرگذار است. برای استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات باید عوامل مرتبط با آن بررسی شود. هدف این پژوهش بررسی رابطه سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی رایانهای در آموزگاران مدارس استثنایی شهر بیرجند بود.
روش: جامعه این پژوهش شامل همه آموزگاران مدارس استثنایی مشغول به کار در سال تحصیلی 94-1393 در شهر بیرجند بود(89نفر). 73نفر (59زن و 14مرد) بهعنوان نمونه با روش تصادفی طبقهای انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات زارعمقدم و خودکارآمدی رایانهای مورفی و همکاران استفاده شد. دادههای آماری با آزمونهای آماری تی تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون بررسی شد.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین خودکارآمدی بیشتر از میانگین آزمون (01/0P<) و میانگین سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات کمتر از میانگین آزمون بود (01/0P<)، سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی رایانهای در کل (731/0=r)، در مردان (557/0=r) و در زنان (752/0=r) همبستگی معناداری داشت (001/0P<). زیر مقیاس شرحدادن از سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات به شکل معنیداری متغیر خودکارآمدی رایانهای را پیشبینی کرد (01/0P<).
نتیجه گیری: بنابراین به نظر میرسد هرچقدر فرد، مهارت و دانش بیشتری درزمینه سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات پیدا کند، دیدگاه بهتری نسبت به توانایی خود در استفاده از رایانه داشته و درمجموع خودکارآمدی رایانهای بالاتری خواهد داشت که میتواند به استفاده بیشتر از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی-یادگیری منجر شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |