جلد 3، شماره 146 - ( 6-1396 )                   شماره 146 صفحات 57-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soozanyar A. Autism Spectrum Disorders. Exceptional Education. 2017; 3 (146) :57-61
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-829-fa.html
سوزنیار عبدالکریم. اختلال‌های طیف اتیسم. تعلیم و تربیت استثنایی. 1396; 3 (146) :57-61

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-829-fa.html


مربی-----------------------------14273POST /admin_atcls.php?mod=do_add_atcl&sid=1&slc_lang=fa&mag_id= HTTP/1.1Host: exceptionaleducation.irUser-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:52.0) Gecko/20100101 Firefox/52.0Accept: text/html,a دانشگاه پیام نور ، iranpn@yahoo.com
چکیده:   (171 مشاهده)

زمینه و هدف: بازنگری در ملاک‌های تشخیصی اختلال‌های طیف اتیسم به‌طور گسترده‌ای پیش‌بینی‌شده و انتظار می‌رود نقش مهمی در پالایش تعریف آن داشته باشد. در مقایسه با نسخه پیشین، در نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی تغییرات متعددی ایجاد شده است. این ملاک‌ها هیچ‌گونه تاکیدی بر تاخیر زبان و سن شروع اختلال‌ها نداشته به جز این‌که اختلال‌های طیف اتیسم به‌عنوان نوعی اختلال عصبی تعریف شده است که نشانه‌های آن در اوایل دوره کودکی ظاهر می‌شود، اگرچه ممکن است این اختلال‌ها برای نخستین بار در مراحل بعدی زندگی نیز تشخیص داده شوند. حوزه‌های 3گانه اختلال‌های طیف اتیسم به 2حوزه حیطه اجتماعی-ارتباطی و حیطه رفتاری که شامل علایق ثابت و رفتارهای تکراری است، کاهش یافته‌اند.

نتیجه‌گیری: در مقاله تظاهرات بالینی این اختلال‌ها در فرد مبتلا با جزییات بیشتری برحسب مشخصه‌های بالینی توصیف می‌شوند. افزون‌بر گزارش این تغییرات در طبقه‌بندی اختلال‌ها، دستورعمل‌های بین‌المللی عمده‌ای نیز معرفی شده‌اند و توصیف مختصری از شیوه‌های بالینی مناسب برای ارزیابی این اختلال و اصول کلی مداخله درمانی نیز ارایه شده است.

متن کامل [PDF 103 kb]   (60 دریافت)    
نوع مطالعه: ترجمه اي | موضوع مقاله: اتيسم
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۲۳ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸

ارسال پیام به نویسنده مسئول