زمینه: نظریه دلبستگی در تبیین مشکلات هیجانی-اجتماعی دانشآموزان با مشکلات یادگیری چارچوب نظری مفیدی را فراهم میکند. در این راستا کیفیت دلبستگی بهعنوان یکعامل خطر یا عامل حفاظتی در تبیین ناسازگاریهای رفتاری و هیجانی-اجتماعی این گروه مطرح است. همسو با نظریه بالبی، الگوی کاری دلبستگی در اصل بر پایه روابط اولیه با مراقبان اصلی رشد میکند و بهتدریج بهسوی ایجاد روابط دلبستگی ویژه و جدید با دیگران از جمله معلم، گسترش مییابد. ایجاد و حفظ چنین روابطی بر سازگاری و عملکرد هیجانی-اجتماعی در حال رشد دانشآموزان با مشکلات یادگیری تاثیر ویژهای دارد.
نتیجه گیری: برایناساس، با توجه به نقش الگوهای دلبستگی در تبیین مشکلات هیجانی-اجتماعی کودکان با مشکلات یادگیری، میتوان از نظریه دلبستگی بهعنوان چارچوبی برای طراحی مداخلههای موثر برای کاهش ناسازگاریهای هیجانی-اجتماعی این کودکان استفاده کرد. کاربردهای بالینی و الزامهای عملی پژوهشهای دلبستگی که بر بهبود کیفیت روابط دلبستگی والدین-کودک، توانمندسازی مادران، بهبود منابع مقابلهای کودکان و بهبود روابط معلم-دانشآموز تاکید دارد، در متن مقاله تشریح شدهاند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |